Reklama
Megaboard
Search
Close this search box.

Poptávka po herním zboží překonala Vánoce. Pomohla karanténa

Až dvě a půl miliardy lidí po celém světě tráví čas hraním videoher. Podle průzkumu společnosti Deloitte tak nejčastěji činí na mobilních telefonech, na které připadá 47 % celkového herního času. V březnu vlivem pandemie navíc přibylo hráčů, na největším herním portálu Steam meziročně o 36,7 %.

Karanténní opatření se promítla i do poptávky po konzolích, počítačích a příslušenství. Jen v Česku se jejich prodeje podle České spořitelny vyrovnaly tradičně nejsilnějšímu období před Vánoci. Podle distributora elektroniky eD system stouply v březnu prodeje herních počítačů zhruba o třetinu.

Herní průmysl je jedním z mála odvětví, do kterého se pozitivně promítla současná karanténní opatření. Například největší herní portál Steam zažil během března rekordní období, kdy oproti únoru vzrostl počet současně aktivních uživatelů o více než čtyři a půl milionu (o 24 %). V meziročním srovnání s loňským březnem však přírůstek činí 36,7 %. „Průměrnému hráči je 34 let, a zatímco ženám je v průměru šestatřicet, hrající muži jsou průměrně o čtyři roky mladší. Navzdory obecnému přesvědčení o gamingu jako mužské záležitosti představují ženy až 45 % všech hráčů videoher,“ uvádí Tomáš Odstrčil z analytického projektu Česko v datech.

Reklama
MMcite

Souboj herních zařízení

Hlavním nástrojem pro hraní her jsou podle průzkumu společnosti Deloitte mobilní telefony, na kterých trávíme 47 % herního času. Zhruba 27 % patří konzolím, 22 % počítačům. „Průměrný hráč stráví hraním šest až sedm hodin týdně, přičemž vedou právě mobilní hry. Ty jsou často navrhovány tak, aby je hráči hráli opakovaně a v pravidelných intervalech. V kombinaci s dostupností mobilních zařízení v populaci, kdy mobilní telefon má u sebe téměř každý, získávají stále větší podíl na celkovém trhu online her,“ vysvětluje Filip Mikel, manažer v oddělení auditu a specialista na sportovní problematiku společnosti Deloitte. Na oblibě ale získávají i herní zážitky ve virtuální realitě, současné prvenství v prodejích drží Oculus Rift S.

Nákupy během pandemie

Karanténa se promítla i do prodejů herního vybavení. „Naše herní počítače LYNX se od začátku roku prodávají dvakrát více než loni. Růst poptávky jsme pocítili díky protiepidemickým opatřením, ale i díky příchodu zajímavých novinek. Meziročně o 44 % vzrostl prodej základních desek pro stavbu počítačů, o 15 % poskočil také prodej grafických karet,“ říká Michal Útrata, business unit manažer distributora elektroniky eD system.

Celkové prodeje herních počítačů a notebooků se podle údajů společnosti v březnu meziročně zvýšily o 28 %. Nárůst poptávky potvrzují i data České spořitelny. „Za běžné situace je nejvytíženější období z hlediska nákupů herního zboží předvánoční doba. Letošní březen se však v tržbách u některých věkových kategorií rovnal prosinci a u jiných jej dokonce překonal. U nejnáruživějších nakupujících ve věku 20-29 let byl nárůst oproti únoru více než padesátiprocentní,” říká hlavní ekonom České spořitelny David Navrátil.

Nedostižné PlayStation 2

Historicky nejúspěšnější konzolí je PlayStation 2 uvedená na trh v roce 2000, a to se 157,7 milionů celosvětově prodaných kusů. K největšímu množství hráčů se tato konzole dostala v Evropě díky 55,3 milionům prodaných kusů. PlayStation 2 je zároveň nedostižným lídrem v oblasti prodeje softwaru (her a dalších aplikací). Globálně patří druhé místo Nintendu DS, kterého se prodalo o 2,8 milionu kusů méně. Trojici uzavírá s necelými 119 miliony prodaných jednotek japonský Game Boy z roku 1989, který byl první komerčně úspěšnou handheldovou platformou.

A pokud jde o samotné videohry, historicky nejúspěšnějším titulem je původně nezávislý Minecraft z žánru „sandbox“, který hráčům poskytuje maximální volnost. Základním principem Minecraftu je těžba surovin a stavění. Hra zažila úspěch napříč různými platformami a od 18. listopadu 2011 se jí prodalo na 180 milionů kopií. „Na druhé pozici se umístil pátý díl herní série Grand Theft Auto z roku 2013 simulující městský život kriminálních živlů. Prodalo se ho sice o 60 milionů kusů méně než Minecraftu, celkově je však nejvýdělečnějším zábavním produktem historie,“ dodává Tomáš Odstrčil z Česka v datech. Třetí nejprodávanější hra, konkrétně balíček sportovních her Wii Sports, je výjimečná tím, že vyšla pro jedinou platformu – Nintendo Wii.

Reklama
Know
Reklama
MMcite
Reklama
MMCITE
Ipsos
MAM_SOME_800x1068_cover-49

MAM Exkluzivně v časopise

Diana Hlaváčová, Seznam
MAM class prompty Ipsos
Michal Šlechta a Michal Bubeníček, POPAI Forum 2024

MAM Téma čísla

WEB_normal(1)
iStock - efektivita - sto procent -nový web-otvírák (13)
ctv
Ipsos

MAM Další zajímavé čtení

Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)
Effie_novy-web-otvirak (2)
Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)
Effie_novy-web-otvirak (2)