Reklama
Megaboard
Search
Close this search box.

Vzniká Unie retailu. Nájemci obchodních center žádají podporu státu

České i zahraniční společnosti z oblasti retailu spojují své síly a vytvářejí sdružení, které má aktuálně kolem stovky členů. Mezi zakládající firmy patří ALPINE PRO, Fruitisimo, Pierre Cardin, BUTLERS, ESPRIT, Vermont, Electro World, Neuoluxor, Inexad (LEWIN, Hamlays), A3 sport a několik dalších.

„Právě vznikající sdružení si klade za cíl zviditelnit ekonomické potíže v oblasti retailu způsobené dodržováním vládních nařízení souvisejících s bojem proti koronaviru,“ uvedl Václav Hrbek, generální ředitel a zakladatel sportovní oděvní značky ALPINE PRO. „V rámci sdružení plánujeme sdílet naše maloobchodní zkušenosti navzájem i s podobnými zahraničními spolky, abychom společně překonali aktuální ekonomickou krizi a dokázali zachovat pracovní místa pro většinu našich zaměstnanců. Maloobchodní prodejny tvořily vždy silnou páteř české ekonomiky, proto je naší snahou minimalizovat krach jednotlivých firem, který by ekonomickou krizi mohl v dlouhodobém horizontu prohloubit,“ dodal Václav Hrbek.

70 % firem očekává insolvenci

Z interní ankety mezi členy sdružení vyplývá, že až 70 % firem očekává, že se v nejbližší době dostane do insolvence z důvodů vládních opatření. Přestože jsou kamenné prodejny firem již několik týdnů uzavřeny, jejich nájemní smlouvy stále běží a obchodní centra očekávají platby nájemného v plné výši. Aktuální vládní nařízení o odkladu tří splátek nájemného až na dobu dvou let není pro většinu firem dostačujícím řešením. Nájmy představují pro firmy patnáct až pětadvacet procent z celkových tržeb, pohybují se v řádech jednotek až desítek milionů korun měsíčně. Každý další týden, kdy jsou prodejny uzavřeny, tak firmy přicházejí o významné příjmy, které nejsou schopny nahradit ani prostřednictvím online prodejů. Několikatýdenní výpadek tržeb za měsíce březen a duben tak maloobchodním prodejcům značně komplikuje jejich další působení na trhu.

Reklama
Know

Maloobchodní firmy proto utvářejí sdružení, aby se jim podařilo vyjednat u vlády lepší podmínky řešení této unikátní situace, tak jak se tomu děje např. v sousedním Polsku či severských zemích. Tamní vlády prodejcům odpustily nájemné za období uzavření prodejen, nebo se alespoň částečně podílejí na jeho úhradě poskytnutím dotací, úlevou na daních apod. Sdružení firem věří, že se jim v průběhu času povede podobné řešení vyjednat se zástupci české vlády nebo přímo u majitelů obchodních center.

Z interní ankety mezi firmami ve sdružení dále vyplynulo, že až 9 z 10 firem v souvislosti s touto krizí plánuje propouštět zaměstnance. U třiceti procent firem půjde o více než čtvrtinu zaměstnanců. Optimistické firmy nejsou ani v souvislosti se znovuotevřením svých prodejen. Více než tři čtvrtiny firem (79 %) předpokládají, že i poté budou jejich příjmy výrazně nižší: 56 % očekává pokles až o polovinu, dalších 23 % až o tři čtvrtiny.

Reklama
ČEZ
Reklama
ČEZ Vánoce
Reklama
ČEZ Vánoce
Ipsos
MAM_SOME_800x1068_cover-50

MAM Exkluzivně v časopise

Michal Vodák_Notino_nový web-otvírák (36)
Michaela Suráková, Atmedia
Jan Michálek v podcastu Hype-Cast

MAM Téma čísla

Návrh bez názvu-127
WEB_normal(1)
iStock - efektivita - sto procent -nový web-otvírák (13)
Ipsos

MAM Další zajímavé čtení

Návrh bez názvu-130
Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)
Návrh bez názvu-130
Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)