Podle aktuálního průzkumu agentury Native PR sleduje zprávy o situaci ohledně koronaviru 87 % Čechů. Nejčastějším zdrojem informací jsou přitom televize a internetové servery, konkrétně Česká televize a novinky.cz. Informací je podle respondentů sice až příliš, přesto se médiím daří podávat je obsahově a emočně vyváženě.
V dubnu bylo publikováno na 130 tisíc článků s tématem koronaviru. „Současná krize je suverénně nejsilnějším tématem v médiích za poslední roky. Denně je na toto téma napsáno 6 tisíc textů. Čechy přitom téma intenzivně zajímá a zprávy sleduje 87 % z nich,“ uvádí Lucie Pech, manažerka agentury Native PR, která aktuální průzkum realizovala. Zájem o informace přitom stoupá s věkem, starší ročníky také zprávy sledují častěji.Každý druhý Čech informace o koronaviru sleduje denně, čtvrtina dokonce několikrát denně.
Podle typu média nejvíce informací o koronaviru Češi čerpají z televize, kterou sleduje 78 % dotázaných. Druhým nejčastějším zdrojem jsou internetové servery (sleduje je 72 % respondentů). Na sociálních sítích hledá informace 39 % Čechů. Tištěná zpravodajská média jsou až hluboko pod ostatními zdroji, čtou je jen 4 % populace. „Není to nic překvapivého. Tisk má v této době velkou nevýhodu v rychlosti, kterou je schopný informace aktualizovat. Na druhou stranu předpokládám, že stoupá zájem o časopisy, protože na jejich přečtení je nyní čas,“ vysvětluje Lucie Pech.
A která konkrétní média jsou klíčovým zdrojem informací k aktuální pandemii? Na první příčce se umístila Česká televize, kde zprávy o koronaviru sleduje 45 % Čechů. Následují ji novinky.cz s 31 %. Mezi top 5 médií se dále zařadila Nova (29 %), iDnes.cz (18 %) a Prima (17 %). „Zajímavý je Facebook, který jako jeden ze tří klíčových zdrojů informací o koronaviru označil každý šestý respondent. Vzhledem k tomu, že Facebookový profil má téměř 5,5 milionu Čechů, je to velmi silný informační zdroj,“ doplňuje Lucie Pech.
Informace jsou vyvážené, ale je jich moc
Z pohledu obsahu jednotlivých zpráv jsou informace o situace kolem koronaviru podle Čechů vyrovnané. Z hlediska úplnosti informací je za dostatečné považuje 80 % respondentů, při 71 % jsou vyvážené i emočně. „Informace o koronaviru doslova ovládly veškeré zpravodajství. Pro 2/3 dotázaných jich tak je už příliš, na jejich počet jsou přitom citlivější muži než ženy. S uvolňováním vládních nařízení by ale mohlo dojít k prosazování dalších, neméně závažných témat v médiích,“ uzavírá Lucie Pech.
Průzkum „Role médií v době koronakrize“ realizovala agentura Native PR pomocí nástroje Instatnt research nezávislé výzkumné agentury Ipsos. Sběr dat proběhl on-line v 20.–22. dubna 2020 a zúčastnilo se ho 550 respondentů ve věku 18-65 let v reprezentativním zastoupení podle pohlaví, věku, místa a velikosti bydliště a vzdělání.