Reklama
Megaboard
Search
Close this search box.

Úskalí nákupů módy v e-shopech. Firmy kvůli vratkám závadějí i 3D skeny

Oblečení patří v oblasti e-commerce mezi tři nejrychleji rostoucí kategorie. V letech 2018 a 2019 stoupla o 21 procent. Přesto se prodejcům zatím nedaří odstranit jednu zásadní nevýhodu – nemožnost vyzkoušet si kousky před jejich objednáním. Kvůli tomu je procento vráceného zboží v této oblasti vysoké, běžně se pohybuje nad 30 procent, někdy i více než 50 procent. Z toho důvodu prodejci zavádějí moderní technologie, které mají lidem usnadnit výběr zboží před jejich objednáním.

„Provozovatelé e-shopů musí velmi často řešit odstoupení od smlouvy a výměnu zboží. Do budoucna však očekáváme, že moderní technologie dále zlepší možnosti výběru vhodné velikosti či barvy, což bývá největším důvodem pro vratky,“ říká Jan Vetyška, výkonný ředitel Asociace pro elektronickou komerci.

„Trh s online módou v následujících pár letech čekají nákupy pomocí virtuální nebo rozšířené reality, nové obchodní modely podporující udržitelnost, jako je půjčování oblečení nebo prodeje nošeného zboží, a nové prodejní kanály související s influencer marketingem,“ říká Tervel Šopov, senior manažer v týmu Analytics & Cognitive Deloitte ČR.

Reklama
ČEZ

„Nákup v e-shopech určitě není vhodný pro všechny“

Konkrétní představu o technologiích budoucnosti nabízí e-shop Zalando. V současné době pracuje na vývoji 3D avatara, pomocí něhož bude možné vyzkoušet si vybrané kousky ve virtuálním 3D prostředí. Zalando zkouší, jak provádět 3D skenování oblečení, jak nejlépe dostat 3D skeny zákazníků do systému a jestli jsou zákazníci ochotni si podobné technologie vůbec osvojit.

A v tom může být háček. Ne vždy snaha o zapojení technologií vyjde. Názorným příkladem je pokus společnosti Tchibo, která na podzim 2016 v nákupním centru Metropole Zličín zkoušela „chytrou převlékací kabinku“, která navrhovala možné kombinace jednotlivých kousků oblečení, které si člověk do kabinky přinesl, nebo si přes ní mohl „objednat“ do kabinky jinou velikost k vyzkoušení. „I tak ale zákazníci raději volili osobní kontakt s prodejci a digitální technologii nevyužívali. Pravděpodobně na ni zatím nejsou připraveni, ještě na ni nenastal vhodný čas,“ míní Steffen R. Saemann, marketingový ředitel Tchibo Praha.

„Nákup v e-shopech určitě není vhodný pro všechny,“ podotýká Jiří Česal, výkonný ředitel Asociace textilního-oděvního-kožedělného průmyslu, a dodává: „Nevýhodu bych spatřoval v menší ekologické šetrnosti kvůli nárokům na balení a dopravu zboží, nemluvě již o možných jeho reklamacích a výměnách. To skutečně problémem je.“

Celý článek si můžete přečíst v tištěném magazínu Marketing & Media, který vychází v pondělí 16. 3. Přeplatit si ho můžete zde.

Reklama
MMcite
Reklama
Know
Reklama
Know
Ipsos
MAM_SOME_800x1068_cover-49

MAM Exkluzivně v časopise

Diana Hlaváčová, Seznam
MAM class prompty Ipsos
Michal Šlechta a Michal Bubeníček, POPAI Forum 2024

MAM Téma čísla

WEB_normal(1)
iStock - efektivita - sto procent -nový web-otvírák (13)
ctv
Ipsos

MAM Další zajímavé čtení

Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)
SedímvKlidu
Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)
SedímvKlidu