ADVERTORIAL Nejlépe se člověk učí praxí, to je známá věc. Nejinak je tomu na Vysoké škole kreativní komunikace.
Na Vysoké škole kreativní komunikace (VŠKK) je studijní program nastaven tak, aby se studenti po celou dobu v maximální míře setkávali s reálnými pracovními zakázkami a skutečnými situacemi.
Děje se tak dvěma způsoby. Tím prvním je předmět, zatím trochu záhadně nazvaný Intermediální tvorba, a tím druhým je školní reklamní agentura Kreativní Kancl.
Učit se od zkušených
Předmět Intermediální tvorba studenti všech oborů absolvují ve druhém ročníku, v obou semestrech. Celý ročník je v rámci Intermediální tvorby rozdělen mezi čtyři až pět vyučujících, které reprezentují zkušení lidé s profesním zázemím v komunikačních agenturách a s dlouholetou reklamní praxí, většinou na pozici creative director nebo client service director (Martin Charvát, Richard Stiebitz, Petr Vlasák, Yaro Pružinec, Tomáš Roreček, Ladislav Pátík).
Následuje další kolo rozdělování, na jehož konci vznikne v gesci každého z vyučujících několik samostatných mini agentur, složených se studentů různých oborů tak, aby se vzájemně doplňovali. Na škole lze absolvovat řadu studijních zaměření – fotografie, grafika, animace, online, literární tvorba, kreativní management a marketing. Jestliže se tedy skupiny sestaví ze zástupců různých oborů studia, vzniknou profesně v podstatě plnohodnotné komunikační agentury.
Vždy po celý semestr se tyto studentské agentury zabývají jedním konkrétním skutečným zadáním, přičemž skupiny každého z pedagogů řeší jiná zadání. Probíhají průběžná setkávání jednotlivých studentských týmů s vyučujícími, konzultace vznikajících nápadů a řešení a postupná příprava komplexní finální prezentace. Na konci každého semestru jsou tak připraveny série prezentací komunikačních a kreativních strategií pro čtyři až pět různorodých reálných značek. V minulých cyklech jsme dostali briefy například od společnosti Sazka, pivovaru Bernard nebo Národního divadla.
Reálné projekty
Potvrzuje se, že pokud na sebe nějaká značka nechá nahlédnout studentskýma očima, získá řadu neotřelých a nečekaných návrhů. Lidé na začátku své profesní kariéry nejsou zatíženi každodenním provozem a rutinou, která hrozí těm zkušenějším. Zároveň jsou studenti skutečně motivovaní, protože nejde o nic jen „cvičného“, ale o reálné projekty, které mohou být jako součást portfolia pro každého z nich při budoucím hledání pracovního uplatnění velmi atraktivní nebo dokonce klíčové.
Spolupráce studentů různých oborů na jedné společné zakázce je nejlépe naučí, jak to v reálném světě chodí. Lépe pak chápou, že součástí pracovních dovedností není jen odbornost, ale také schopnost komunikace, argumentace a asertivity. Budoucí manažeři (všeho druhu) na jedné straně a představitelé bytostně kreativních oborů na straně druhé se spolu naučí efektivně spolupracovat a chápat se navzájem. Průběžný pedagogický dohled a konzultace jednotlivých fází práce na projektech dávají záruku, že žádná ze studentských agentur někde cestou „nezabloudí“ a že dojde k vytvoření relevantních komunikačních a kreativních konceptů.
Vlastní reklamka
Druhým způsobem, jak se studenti po celou dobu studia dostávají do kontaktu s reálnými zakázkami, představuje zmíněný Kreativní Kancl. Jde o školní reklamní agenturu, jejímž kreativním ředitelem je Yaro Pružinec, člověk s dlouholetými zkušenostmi z řady velkých síťových komunikačních agentur.
Naším společným úkolem však není v rámci školní agentury věci vymýšlet, ale inspirovat a usměrňovat nápady studentů. S Kreativním Kanclem může spolupracovat každý student z jakéhokoliv oboru, dveře jsou všem otevře‑ ny. Na rozdíl od Intermediální tvorby, která se odehrává v semestrálních cyklech, v agentuře průběh zakázek nic časově nedeterminuje, mohou tedy probíhat i rychleji.
V nedávné době takto vznikly mimo jiné prezentace pro Nadaci Jedličkova ústavu, značku limonád Koli, taneční projekt Dance Forro, festival Čtení ve vlaku a řada dalších výstupů. Vzhledem k míře zájmu o studium na Vysoké škole kreativní komunikace věříme, že strategie a směřování školy, stejně jako poměr mezi teorií a praxí, byly nastaveny správně.
Autor: Tomáš Roreček