Reklama
Megaboard
Search
Close this search box.

Nejde o válečný stav. Zakázek v oblasti PR je paradoxně víc, shodují se experti

Dopady šíření koronaviru a mimořádných vladních opatření proměňují ekonomiku většiny oblastí na trhu. Ve světě českého marketingu a PR je však podle vyjádření oslovených expertů situace většinou stabilní.

„Nezaznamenala jsem úbytek zakázek, nebo dokonce rozhodnutí ze strany klientů, že by komunikaci pozastavili,“ říká Lucie Hrubá, freelance PR manažerka. Shoduje se tak s kolegou Janem Matějkou, expertem na digitální marketing: „Spolupráci jsem přerušil zatím jen s jednou restaurací, která ani nemá take-away. Práce mám teď možná i i víc.“

Nejde přitom o ojedinělé případy.

Reklama
Know

„Období, kdy se firmy ocitají v krizové situaci, má pro PR obor dva efekty. Ten první je, že krátkodobě stoupne poptávka po krizové komunikaci. Firmy musejí zintenzivnit kontakt se zaměstnanci, s partnery, s veřejnou sférou. Musejí vysvětlovat úsporná opatření, zhoršené výsledky, organizační změny. To znamená hodně práce – v takové chvíli pak ocení profesionální pomoc a také dodatečnou kapacitu, která v interních týmech chybí,“ popisuje Vladimír Bystrov, managing partner agentury Bison & Rose.

„Když to nejhorší pomine, začne období zotavování z krize. Rozpočty na všechno jen trochu zbytné klesají a jako jedny z prvních se škrtají marketingové výdaje. Mnohé firmy přitom – když si neobhájí rozpočty na reklamu a další vysokorozpočtovou komunikaci – udrží alespoň rozpočet na PR, který bývá řádově nižší. Nastupuje tedy druhý efekt: nástroje public relations pak po nějaký čas nahrazují výpadek jiných komunikačních disciplín. Neklesne tedy objem zakázek, ale promění se jejich struktura. Dělo se to v období minulé ekonomické krize a stejný efekt se pomalu začíná projevovat i nyní,“ dodal Bystrov.

Kampaně se zaměřují na výkonnost

Firmy v současnosti podle PR manažera Vladimíra Michny nepanikaří. „Spolupráci neruší, jde jen o jednotky případů. I přes černé scénáře si uvědomují, že nejde o válečný stav a realita zvláště v Česku není tak dramatická, jak ji líčí politici nebo média,“ pronesl. „V souvislosti s drastickými opatřeními vlády naopak mnohé firmy vyhledávají krizovou komunikaci, takže zakázek je paradoxně ještě víc. Navíc firmy potřebují více komunikovat aktuální témata jako CSR nebo dočasný přechod z fyzického prodeje na online,“ dodal Michna.

Také expert na online marketing Ondřej Vácha nepocítil úbytek zakázek. „Mnohé firmy se snaží transformovat svůj byznys, a proto potřebují svoje nové aktivity promovat. Je důležité, aby krize netrvala příliš dlouho. Pak by se trh mohl dostat do finančních potíží,“ má jasno Vácha.

„Onemocnění COVID-19 vychýlilo kupní sílu z normálu a diametrálně se změnilo chování zákazníků.“

Výrazné nárůsty nebo propady návštěvnosti a tržeb pozoruje senior konzultant agentury AdVisio Radek Swaczyna. „Onemocnění COVID-19 vychýlilo kupní sílu z normálu a diametrálně se změnilo chování zákazníků. Všechny predikce a mediální plány, které platily ještě před dvěma týdny, se již změnily,“ uznává. „Výhodu zde mají ryze internetové obchody, ovšem řady firem, které stály na ‚off-line‘ prodeji nebo e-shopu nevěnovaly v minulosti takovou pozornost, díky karanténě trpí. Hlásí milionové ztráty a budou muset v blízké budoucnosti šetřit. Kampaně se již teď více zaměřují na výkonnost a hlídá se efektivita investic,“ všíml si Swaczyna.

Velké problémy podle Jany Holoubkové, majitelky agentury MC CONSULTANT, hrozí hlavně klientům z oblasti módy. „Kvůli uzavření prodejen se mohou dostat do platební neschopnosti. Pak jsou tu ti, kteří jsou na pozici distributora a ohrožuje je druhotná platební neschopnost, čili za odebrané zboží už zaplatili výrobci, ale od odběratelů–prodejců zaplaceno nedostali a v dohledné době nedostanou,“ řekla Holoubková. „Věřím, že toto období přečkáme. Máme dlouholeté klienty, s mnoha z nich jsme prošli ekonomickou krizí, která trh zasáhla před lety, proto věřím, že zvládneme i toto,“ dodala.

Reklama
ČEZ
Reklama
Reklama
Know
Ipsos
MAM_SOME_800x1068_cover-50

MAM Exkluzivně v časopise

Michal Vodák_Notino_nový web-otvírák (36)
Michaela Suráková, Atmedia
Jan Michálek v podcastu Hype-Cast

MAM Téma čísla

Návrh bez názvu-127
WEB_normal(1)
iStock - efektivita - sto procent -nový web-otvírák (13)
Ipsos

MAM Další zajímavé čtení

Návrh bez názvu-130
Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)
Návrh bez názvu-130
Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)