Čínský Šen-čen za pouhých 30 let vyrostl z rybářské vesnice do jednoho z předních byznysových center světa, které počtem obyvatel brzy překoná celé Česko. Ale z hlediska komunikace náš horizont přesahuje už teď.
„Same same… but different
V Číně už dávno nejde jen o kopie. V Šen-čenu jsem to právě teď mohl jako konzultant vidět na vlastní oči. Vyrostlo tady nebývalé množství coworkingových prostorů, investoři se nebojí vkládat šestimístné částky v dolarech, hromadí se tu obrovský potenciál, včetně designových a programátorských talentů. Najdete tu všechno jako v Evropě nebo USA, ale tak trochu… jinak.
Protektivní politika čínské vlády staví firmám jako Google, Facebook, Twitter a dalším do cesty nejrůznější bariéry, které odradí jinde úspěšné platformy od vstupu na trh. To dává velký potenciál do rukou lokálních firem, které budují „čínské Googly a Facebooky“ a hledají, jak reinvestovat vydělané peníze. Pro marketéra to znamená přizpůsobit se odlišným komunikačním kanálům a zvyklostem. A taky velké příležitosti.
Komunikace? Změna teď!
To se odráží i v duši čínského zákazníka, který netouží po individualismu, rád se nechá vést svými modlami. Ať už je to opinion leader na sociální síti, vládní instrukce nebo doporučení celebrity. Nedávno tu běžela konkurencí placená negativní kampaň proti Uberu, kde celebrity dostaly peníze za to, aby na sociálních sítích sdílely své negativní stanovisko. Hluboké myšlenky nebylo třeba, kampaň zafungovala a nabrala spoustu followerů.
Na vysoké noze si tady žijí i reportéři a editoři médií, ačkoliv jejich platy takové standardy zjevně neumožňují. „Je naprosto běžné, že se tady za nasazení článku platí,“ potvrzuje Kid Lau, marketér start-upu Whoolala.
Na guerilla komunikaci, jakou si můžete dovolit v našich zeměpisných šířkách, můžete zapomenout. Žádné samolepky, žádné flash-mob rebelie, pokud tedy nechcete riskovat zákaz vaší služby úřady. V kurzu jsou QR kódy, místní überplatforma WeChat, která kombinuje messenger, mobilní platby, rande aplikaci a sociální sítě, rozjíždí se videoblogging na Youku, což je čínský YouTube.
Odlišné prostředí nebrání rozvoji desítek malých a středních start-upů, od hardwarových až po aplikace a služby. Řada z nich na Západě neuspěje, je však jen otázkou času, kdy třeba Tencent nějakou úspěšnou globální platformu vybuduje. Nebo koupí. Sledujte tohle čínské Silicon Valley velmi bedlivě, může vám dát dobrý insight do trhu zítřka.
Autor je head of Farmhouse Prague
„V Číně se hromadí obrovský potenciál, ‚andělské investice‘ dosahují běžně šestimístných cifer. V dolarech. Zároveň je tady všechno tak trochu jinak.“