Eventy, social shopping, CRM a mobilní transakce. To jsou „buzzwords“ – nebo chcete-li raději klíčová slova – studie Stejný zákazník, jiná nákupní cesta s podtitulem Změny v nákupním myšlení, kterou připravila aktivační agentura Geometry Global.
Moderní technologie totiž ženou dopředu i vývoj nákupních zvyklostí. „Sledujeme klíčové faktory, které ovlivňují chování spotřebitelů, a pomáháme značkám splňovat požadavky zákazníků v různých fázích nákupního procesu. Rostoucí komplexnost tohoto procesu není nevýhodou, ale další příležitostí k interakci se zákazníky,“ říká Iva Welker, regional account director pražské pobočky aktivační sítě.
Eventy jsou motorem prodeje
Kamenný obchod už není jen místem prodeje. Nabídka zboží a jeho prodej se stávají zážitkem. Ideálním místem pro důkladné představení zboží jsou eventy, kde jsou značky prezentovány ve všech fázích nákupního procesu – od budování povědomí až k samotnému nákupu. K tomuto představení je vhodné využít současně in-store aktivity s out-of-store komunikací. Eventy jsou využívány taky k jasnému nasměrování a ovlivnění celé nákupní cesty tím, že spotřebitele provázejí až do konkrétního obchodu.
„Lidé k výběru zboží využívají stále víc on-line, potřeba fyzického vyzkoušení před nákupem ale zůstává. To je velká příležitost pro pop-up obchody nabízející produktové demo, zábavu a sdílení zkušeností s ostatními spotřebiteli. Tím se otevírají nové možnosti propagace,“ vysvětluje Welker.
Social shopping vzkvétá
Rok 2015 se má prostřednictvím sociálních nákupních platforem a aplikací definitivně stát rokem nákupů přes sociální sítě. Jako příklady uvádí studie třeba platformy TwtQpon, Cartwheel, Like2Buy a Soldsie nebo nakupování ve webovém obchodu Amazonu prostřednictvím twitterového hashtagu #AmazonCart. Jedná se prý o „zásadní krok směrem ke zpeněžení sociálních médií“.
„Řada významných brandů, které mají velkou základnu fanoušků, má příležitost odměňovat a podporovat svou spotřebitelskou základnu nebo vázat nákupy skrze své sociální platformy,“ potvrzuje Welker.
CRM přebírá klíčovou roli
Dalším trendem je navázání kontaktu se zákazníkem pomocí CRM. Jako konkrétní příklady uvádí Welker hobby řetězec Lowe’s, který nedávno představil robotické pracovníky usnadňující orientaci v obchodu, nebo mobilní aplikace na základě technologie iBeacon. Aplikace jako Ibotta, Flipp a Checkout51 zase prý nabízejí nakupujícím přímo v obchodě skutečné slevy.
Touto cestou předávané detailní produktové informace, recenze a propagační akce prý mohou usnadnit orientaci v sortimentu megaobchodníků se širokou škálou sortimentu, jako jsou Obi, Tesco, Ikea nebo Globus.
Mobilní transakce jako vztah?
Rok 2015 se prý stane také rokem mobilních transakcí. „Apple a jeho iTunes jsou perfektním příkladem budování hlubších vztahů se zákazníky,“ upozorňuje Welker. Zájemců o navázání podobně efektivního vztahu je tak celá řada. Jsou mezi nimi maloobchodníci, společnosti vydávající kreditní karty, telekomunikační operátoři nebo PayPal. „Nezní to jako skvělá příležitost třeba pro T-Mobile, O2, Vodafone a velké potravinové řetězce, jako jsou Tesco, Albert či Lidl?“ ptá se na závěr přehledu trendů pro letošní roka agentura Geomery Global.
podle studie Geometry Global Prague
Rok 2015 bude prý rokem mobilních transakcí. Takže pozor, ano?