Reklama
Megaboard
Search
Close this search box.

Jak se Čechům vysmát do očí za jejich obavy

Agentura Bistro si na festivalu PIAF vysloužila další ocenění za kampaň Češi, děkujem!, kterou vymyslela pro organizaci Člověk v tísni. K úspěchu se sluší gratulovat, a dost možná to nebude poslední kreativní ocenění, které za projekt získá. Podobná „narušení“ každodenní reality spojená s charitativním námětem se porotám líbí.

Připomeňme, že cílem loňské akce bylo přitáhnout pozornost k tomu, jak české peníze pomáhají konkrétním lidem v zahraničí. Ti jsou vděční, že na ně někdo myslí – odtud tedy název a slogan Češi, děkujem!, který se v různých cizích abecedách objevil v podobě ručně psaných vzkazů na desítkách billboardů. Vyvolalo to celkem povyk. Když se v zemi vystrašené migrační krizí objeví billboard třeba v arabštině, není divu. Po několika dnech přišla pointa: agentura původní nápisy přelepila překladem a adresou webu.

Přišlo mi to jako nešťastná provokace už tehdy a můj názor od té doby nezměnila ani ocenění za kreativitu. Podklady se chlubí zásahem v populaci, mluví se o „sociálním experimentu“ a Člověk v tísni si pochvaloval, že je v médiích slyšet o rozvojové pomoci. Jenže reklama má ve veřejném prostoru svůj kontext, dopad a odpovědnost. Když chcete ukázat lidem, že pomáhat v zahraničí má smysl, těžko je přesvědčíte tím, že nejdřív posilníte jejich strach z neznámého a pak se mu za něj vysmějete do obličeje. Podívejte, báli jste se zbytečně, zlý arabský bubák je ve skutečnosti sedmiletá syrská holčička! A mezi řádky: to jsme vás napálili, co?

Reklama
ČEZ

Jestli to měl být pokus o kanalizování negativních emocí kolem cizinců z odlišných kultur, tak podle mě moc nevyšel. Naopak spíš utvrdí ty, kteří mají pocit, že se „strkají peníze do ciziny a na naše děti sbíráme víčka“. Přitom nadchnout veřejnost pro potřebné v zemích, kde neměli takové štěstí jako my, je rozhodně možné i bez vezení na vlně strachu. Po zemětřesení v Nepálu v roce 2015 Český rozhlas zorganizoval posluchačskou sbírku Pomáhejte s námi. Vynesla přes devět milionů korun a Radiožurnál pravidelně informoval, jak se díky Čechům daří postiženou oblast obnovovat. Kreativní ceny za to nedostal, ale taky nikoho nerozzuřil.

Filip Rožánek
šéfredaktor

Tiskové zprávy, náměty a ohlasy posílejte na [email protected]

Reklama
Know
Reklama
ČEZ Vánoce
Reklama
ČEZ Vánoce
Ipsos
MAM_SOME_800x1068_cover-49

MAM Exkluzivně v časopise

LiDay 2024
Tomáš Houska, ČOV
bardy_peter

MAM Téma čísla

WEB_normal(1)
iStock - efektivita - sto procent -nový web-otvírák (13)
ctv
Ipsos

MAM Další zajímavé čtení

Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)
Otvirak web – 1440x400(46)
Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)
Otvirak web – 1440x400(46)