Reklama
Megaboard
Search
Close this search box.

Konec digitálního pravěku v Německu. YouTube zpřístupnilo blokovaná videa

V Česku se tato zpráva může zdát absurdní, ale až do letošního listopadu blokovalo YouTube návštěvníkům z Německa část nahraného obsahu.

Příčinou byl dlouholetý spor mezi YouTube a německou organizací chránící práva autorů GEMA, obdobou českého svazu OSA. Na konci října se však obě strany dohodly, a tak si návštěvníci německého YouTube mohou pustit i nelicencovaná videa, která pro jejich zemi od roku 2009 nebyla přístupná.

„Po sedmi letech náročného jednání se nám nakonec podařilo dosáhnout dohody, která zajišťuje férová práva pro naše členy v digitální éře. Díky této smlouvě jim můžeme zajistit autorský honorář, který jim náleží,“ uvedl v tiskové zprávě Harald Haker, ředitel organizace GEMA.

Reklama
Know

Kdo má vlastně platit

Podle informací časopisu Spiegel byla hlavním důvodem sváru otázka, kdo má platit umělcům za nahrání videí na YouTube, respektive kdo je držitelem licence. Podle Googlem vlastněného YouTube by měl svazu GEMA platit ten, kdo video nahrává. GEMA naopak tvrdila, že by mělo platit YouTube, protože díky nahranému obsahu vydělává peníze. Nakonec se ale YouTube uvolilo platit.

GEMA přitom s YouTube už v minulosti jeden kontrakt sjednala. Smlouva z roku 2007 měla platnost 17 měsíců a skončila právě v roce 2009. Z jejího prodloužení ale sešlo, protože GEMA požadovala zvýšení poplatku za jedno přehrání ve výši, kterou YouTube nebylo ochotné akceptovat.

Jestli ve výši finanční částky nakonec ustoupilo YouTube, nebo GEMA, není jasné. Detaily smlouvy totiž nejsou zveřejněny. Sjednaná dohoda se týká 70 tisíc německých členů svazu, kromě nich ale GEMA zastupuje i řadu majitelů autorských práv mimo Německo.

Z výsledku se podle Spiegelu radují nejen posluchači, ale i němečtí umělci, kteří mohou díky videoklipům na YouTube nyní získat i nové fanoušky.

Reklama
Reklama
Reklama
MMCITE
Ipsos
MAM_SOME_800x1068_cover-50

MAM Exkluzivně v časopise

Peter Menky, Dodo
Michal Vodák_Notino_nový web-otvírák (36)
Michaela Suráková, Atmedia

MAM Téma čísla

Návrh bez názvu-127
WEB_normal(1)
iStock - efektivita - sto procent -nový web-otvírák (13)
Ipsos

MAM Další zajímavé čtení

Návrh bez názvu-130
Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)
Návrh bez názvu-130
Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)