Byla to velká sláva, když české KFC zkušebně spustilo rozvoz svých jídel v Praze. Navíc se zdůrazněním, že jde o dovážku zdarma. Po službě byl asi „hlad“: zpráva se rychle dostala mezi nejčtenější články na webu našeho časopisu. Stejně rychle se ale ukázalo, že je to mistrovství republiky ve věšení bulíků na nos, a to je věc, kterou Češi z duše nesnášejí.
Vyšlo totiž najevo, že rozvoz zdarma není, protože jeho náklady jsou započítané do cen jídel, které jsou výrazně vyšší než při osobní návštěvě restaurace. Při objednávce několika jídel najednou se „rozvoz zdarma“ slušně prodražil, protože byl započítaný jako přirážka v ceně každé jednotlivé položky, ne jako jeden poplatek za celou objednávku.
KFC se pak s vážnou tváří snažilo tvrdit, že důvodem vyšší ceny jídla je „komplex dílčích kroků“ nutných k udržení jeho kvality a teploty během distribuce. Kapitulovalo až po několika dnech, kdy ze stránek smazalo tvrzení o rozvozu zdarma a nakonec ohlásilo, že bude ke standardním cenám jídel připočítávat částku za rozvoz.
Z krizového PR se stal vítaný zdroj škodolibých legrácek, k nimž šroubovaný korporátní jazyk přímo vybízel. Navíc správce sociálních sítí univerzálně kopíroval stejnou reakci pod různé dotazy. S vtipy se KFC nedokázalo vypořádat už vůbec. Značka byla přes víkend pro smích a nakonec se zahalila do úplného mlčení.
Nabízí se přitom srovnání, jak se s komunikačním problémem vyrovnal hlavní konkurent KFC, společnost McDonald’s. Když na web uniklo její náborové video, ve kterém nová zaměstnankyně Katka zapomněla při přípravě hamburgeru na okurku, otočila firma celou situaci ve vtip a marketingovou příležitost. Když zákazníci přišli do provozovny a řekli heslo „Okurka“, dostali slevu.
KFC mohlo na rovinu přiznat, že udělalo botu, změnit koncept a využít vznikající vtipy. Místo toho ho přesila na sociálních sítích lehce položila na krovky. Navíc se zákazníci začali ptát, jestli by se inzerováním de facto zpoplatněného rozvozu jako „zdarma“ neměla zabývat obchodní inspekce. Snad příště v AmRestu nezapomenou na okurku a budou svá vyjádření pečlivěji promýšlet.
Filip Rožánek
šéfredaktor
Tiskové zprávy, náměty a ohlasy posílejte na [email protected].