„Naším cílem je být nejlepším digitálním agregátorem audiovizuálního obsahu,“ komentuje manažer Jindřich Fremuth televizní ambice svého zaměstnavatele, operátora O2.
O2 proměnilo svou roli. Z pozice distributora obsahu se stalo i jeho producentem. Jak jste tento přechod zvládli?
Spíše jsme se snažili rozšířit náš záběr, připraveni jsme tedy velmi dobře. Optikou vlastní produkce se soustřeďujeme na sportovní obsah, který nám vytváří zkušený tým v čele s Markem Kindernayem (bývalý šéf sportu na Nově Sport a Galaxii). Ten ještě doplňuje zhruba deset profesionálů, kteří mají na starosti samotnou produkci. Komplikovanější to bylo se studiem, které jsme umístili do O2 areny, kde v květnu probíhalo hokejové MS. Už na jaře jsme sice měli hotovou kompletní koncepci programu, ale výstavbu studia jsme museli stihnout během šibeničního termínu šesti týdnů. Navzdory tomu, že celá televize vznikala na poslední chvíli, takříkajíc za pochodu, funguje nám zatím vše dobře.
Kde se zrodil nápad na spuštění zrovna sportovní TV?
Naším hlavním záměrem bylo vzdělat trh a uvést na něj takové nelineární vysílání, které tu doposud nebylo. Před dvěma roky jsme začali rozvíjet možnosti internetové televize, na které však nebyli čeští poskytovatelé obsahu připraveni. Logickým vyústěním bylo to, že nejlépe budeme schopni ukázat možnosti televize na vlastním obsahu. Po úvaze jsme usoudili, že nejvhodnějším nástrojem na demonstraci možností všech funkcí multidimenze bude sport, který divák chce vidět živě. U sportovních přenosů se musel dříve rozhodovat, který zápas si v konkurenci vybere. My jsme mu dali volnost díky výběru všech klání z daného kola. Když jsme pak přemýšleli o konkrétní licenci k zakoupení, byla prioritou Liga mistrů, z níž letos nabídneme 130 přenosů. Pro českou Synot ligu zase mluvilo to, že si ji produkujeme sami, a můžeme tedy ukázat multidimenzi v plné síle.
Stačí vám mít ve svém produkčním portfoliu „pouze sportovní“ kanál? Lidové noviny napsaly, že O2, respektive skupina PPF (vlastník O2), má ambici spustit zpravodajskou televizi.
Žádný další vlastní obsah neplánujeme. Navzdory tomu, co se píše v médiích, se aktuálně koncentrujeme výhradně na náš sportovní kanál a rozhodně nepřipravujeme žádný jiný. Z mého pohledu jsou to nepodložené spekulace.
Jsou diváci vůbec připraveni na expanzi VOD služeb?
Televizní návyky jsou konzervativní a způsoby konzumace se desítky let prakticky neměnily. Ovšem s příchodem digitální internetové televize nastala malá revoluce. Otázkou je jen, jak dlouho přechod na VOD potrvá. Před necelými dvěma lety jsme uvedli v O2 TV funkci timeshift, kterou dnes využívá skoro 70 procent našich zákazníků. Právě odložené sledování je pro mě nejdůležitější VOD funkce. Lpíme na tom, abychom představovali nové funkce co nejvíce názorným způsobem. Byť je princip VOD možná banální, spousta lidí si nedokáže představit, jak to bude v praxi fungovat. Kromě toho, že mají naši prodejci k dispozici televizi i tablety přímo na pobočkách, navštěvují i přímo zákazníky, kterým ukazují, že i jejich starší televizor je schopen nahrávání, odloženého sledování nebo multidimenze.
Nebude pro vás větší výzvou než edukace trhu změna ochoty lidí platit za obsah? Podle aktuálního výzkumu Admosphere prakticky neexistuje.
Platí, že v okolních státech je penetrace VOD služeb daleko větší, a to včetně Slovenska (70- až 80procentní penetrace). V Česku se pohybujeme nad hranicí 30 procent. Problém u nás nastal v době, kdy se zaváděla digitální televize, která nabídla velké množství neplacených kanálů. Ty vzbuzovaly zájem veřejnosti, naopak placená televize v onu chvíli růst přestala. Její pokles se zastavil na konci roku 2014 a trend najednou začal být růstový. Jen za poslední rok vzrostl počet zákazníků placených služeb o třicet tisíc. Dřívějšími důvody pro to, aby si lidé platili za audiovizuální služby, byly unikátní obsah a široké portfolio kanálů. Ty jsou lákadly i nadále, nicméně k nim přidáváme ještě funkcionalitu, kterou normální televize nabídnout nemohou. Návyky platit za obsah se mění i s tím, jak se proměňuje televizní generace. Trend VOD je nezadržitelný a smysl nám placená televize dává samozřejmě i byznysově.
Internetová televize umožňuje využití několika zvukových stop u videí. Využíváte je?
Je to podle mě jedna z nejzajímavějších funkcí, kterou O2 TV nabízí. Ačkoliv není dostatečně komunikovaná, má edukativní charakter. Vidím to na svém synovi, který se díky ní bezbolestně učí cizí jazyk odmala u svých oblíbených pohádek a pořadů. Možnosti jejího využití jsou ale mnohem rozsáhlejší. Na fotbalové derby Sparty se Slavií hrané 27. září plánujeme zařadit do vysílání tři komentátory, jednoho objektivního a dva fanoušky obou pražských „S“. Volba komentáře bude výhradně v rukou každého diváka. To bude něco úplně nového a myslím, že i celkem velká zábava.
Odstartovali jste s O2 Sport i televizní kampaň. Identifikovala si ji veřejnost dostatečně s firmou, která je vnímána hlavně jako mobilní operátor?
Ačkoliv povědomí lidí o naší firmě je víceméně konstantní a vnímají nás jako operátora, O2 TV komunikujeme relativně dlouho. Proto věříme, že její název dostatečně evokuje i to, že pochází z prostředí společnosti O2. Co se týče O2 Sport, platí, že jde o nový kanál, tudíž bude trvat nějaký čas, než se etabluje ve společnosti. Nicméně v propagační kampani sázíme na vizibilitu a podle zpětné vazby, kterou mám, má intenzivní dopad na cílovou skupinu.
Nabízíte spektrum služeb – O2 TV, internet, O2 TV Air. Jakým způsobem komunikujete to, že zákazník nemusí využívat nutně všechny?
Je to trochu oříšek, musíme to zákazníkům vysvětlovat. Navíc nás v nejbližší době čeká ještě další produktové oživení. Kromě tradičních kampaní ve všech mediatypech sázíme hodně na šeptandu, která v Česku na zákazníky platí. Osobní reference z návštěv, restaurací, dovolených i veřejné dopravy fungují. V nejbližší době připravujeme velkou akci, během které budeme směrem k zákazníkům komunikovat to, že staré set-top-boxy jsou už pomalé a nevyhovující, nabízejí menu pouze ve formátu 4 : 3, a mohou je tedy vyměňovat za nové.
Jakým způsobem zareagovali zákazníci na změnu tarifní nabídky? (Zjednodušení ze 47 variant na tři tarify, M, L, XL plus kino.)
Je to přehlednější nejenom pro zákazníky. Když vytváříte nabídku, musí být srozumitelná i pro naše zaměstnance na zákaznické lince a prodejce. Ve složité nabídce se složitě orientuje nejenom zákazník, ale i naši lidé. Nabídku jsme zjednodušili zcela systémově a záměrně.
Máte mobilní aplikaci O2 TV Air, vlastní videotéku. Jak vnímáte konkurenci v podobě UPC Horizont či HBO Go?
Videotéka je logickou součástí každé VOD platformy. Počítáme s ní samozřejmě i do budoucna a snažíme se ji vyvíjet. Pro zákazníky máme speciální tematické balíčky (speciál k filmovému festivalu ve Varech atd.). HBO Go nepovažuji za konkurenci, ale za náš komplement, neboť kanál HBO je součástí naší televize. Pokud máte v tabletu aplikace O2 TV a HBO Go, disponujete kompletní televizní a bohatou filmovou nabídkou na trhu.
A ostatní placené sportovní kanály konkurencí pro O2 Sport jsou?
Nepovažujeme je za přímou konkurenci. Naším cílem je být nejlepším digitálním agregátorem audiovizuálního obsahu. Víme, že toho na vlastní pěst nedosáhneme, tudíž se snažíme vytvořit prostředí, do kterého umístíme obsah od dalších producentů a tvůrců. Například Nova Sport je součástí našeho balíčku, se kterou si neduplikujeme obsah. Je nám v podstatě jedno, jestli divák sleduje O2 Sport nebo Nova Sport, důležité je, aby měl O2 TV. Aktuálně jednáme i s dalšími poskytovateli a distributory obsahu o tom, že jim nabídneme využití multidimenze na O2 TV i pro jejich potřeby.
Jindřich Fremuth, ředitel divize rezidentních zákazníků, O2
Před nástupem do společnosti O2 (dříve Telefónica) v roce 2009 pracoval několik let v oblasti marketingu a prodeje, nejdříve jako ředitel v Euro RSCG 4D, poté jako konzultant ve společnosti McKinsey & Company. V O2 působil nejprve v pozici ředitele pro on-line kanály, posléze měl na starosti strategii rezidentních distribučních kanálů. Ve své současné funkci je dva a půl roku.