Google začal od konce dubna zvýhodňovat webové stránky, které jsou přizpůsobené pro používání na mobilních zařízeních. Tento update se dal očekávat vzhledem k rostoucímu počtu uživatelů, kteří přistupují na internet přes mobilní zařízení. Podle dat NetMonitoru je to už polovina všech uživatelů v České republice. Google tak na tento trend zareagoval změnou algoritmů. Podle slov Googlu se vzhledem ke zvyšujícímu se používání mobilních zařízení pro přístup k internetu musely změnit i algoritmy, které budou zohledňovat tento způsob používání zařízení. Nutno podotknout, že algoritmus zvýhodňuje webové stránky jen v mobilním vyhledávání, je tedy na rozhodnutí majitelů stránek, zda pro ně má smysl webové stránky přizpůsobovat pro mobilní zařízení, nebo nikoliv. Změna algoritmu by se mohla negativně dotknout například e-shopů, které nejsou optimalizované pro mobilní zařízení. Očekává se, že se tato změna dotkne více než 40 % výsledků vyhledávání. Snaha Googlu dlouhodobě předkládat uživatelům nejrelevantnější výsledky ve vyhledávání je tedy nyní ovlivněna nejen obsahem a SEO faktory stránek, ale také jejich použitelností v mobilních zařízeních. Podle čeho ale Google stránky posuzuje a vyhodnocuje? Při testování vhodnosti stránek pro mobilní zařízení jde především o posouzení faktorů, mezi které patří velikost textu a jeho uzpůsobení pro čtení na mobilních zařízeních, vzdálenost mezi jednotlivými prvky na stránkách (jedná se především o vzdálenosti odkazů – na odkazy je možné kliknout prstem) a nastavení viewportu pro rozpoznání zařízení, na němž je stránka prohlížena. Dále také posuzuje velikost stránky – stránka je širší než obrazovka mobilu – a rychlost načítání stránky – web je příliš velký a pomalu se načítá. Z dlouhodobého hlediska má podle nás optimalizace pro mobilní zařízení smysl. Pokud vytváříte nové webové stránky, doporučuji je připravovat i na mobilní zařízení, pokud už webové stránky máte a nepodporují zobrazovaní na mobilních zařízeních, doporučuji úpravy alespoň naplánovat do dalších období. Úprava stránek na responzivní design vám zaručí správné zobrazování na všech zařízeních.
Tomáš Falada
SEO supervisor
Performics
([email protected])
Z dlouhodobého hlediska má optimalizace pro mobilní zařízení smysl.