Newyorčanka Sabeen Ahmadová mezi hosty Engage poměrně vyčnívala. Zatímco drtivá většina panelistů se marketingu na sociálních sítích věnuje přímo pro značky, Sabeen totiž pracuje pro mediální síť Publicis.
Co pro konglomerát Publicis znamenají sociální sítě?
Když jsem se sociálními sítěmi začínala, nikdo jim moc nevěřil a mluvilo se o tom, že je to bublina, která brzo splaskne. Dnes jsou fenoménem, který je pro značky výborným nástrojem. Stačí je jen umět dobře využívat.
Jak z nich vytěžit maximum?
Spousta lidí značkám a reklamě všeobecně nevěří, je unavená z ustavičných kampaní. Na sociálních sítích je tomu jinak, chytré společnosti budují se svými zákazníky vztahy v reálném čase. Výborným příkladem jsou třeba aerolinky KLM, které vytvořily zejména na Twitteru výbornou komunikační strategii. Mají totiž speciální tým, jenž se o zákazníky stará. Na jejich tweety reagují okamžitě a osobně, budují tak dokonalou důvěru mezi svými klienty, kteří se pak zároveň stávají loajálními fanoušky aerolinek. Záleží taky na tom, jak značky používají data. Na co je mi 200 milionů followers, když s nimi neumím pracovat? Firmy se musí tázat na to, co je inkriminovanou chvíli „trending“ a kdo všechno může být influencer.
Liší se strategie, jak uspět na jednotlivých sítích?
Platí, že každá platforma je zkrátka jiná. Klíč k úspěchu je však relativně stejný a spočívá právě v osobní komunikaci a samozřejmě kvalitním obsahu. Pokud chtějí, aby se fanoušek oděvní značky na Instagramu přetavil zároveň i v zákazníka, stačí vytvořit obsah, který jej zajímá. Třeba na Instagramu a Pinterrestu mohou obsah doplnit i o link, který odkazuje přímo na místo, kde si daný produkt může koupit. To potvrzuje, že Instagram má fantastický ROI potenciál. Instagram navíc zavedl systém více obrázků, implementoval video, rychle se vyvíjí a má obrovskou perspektivu. Ale pro teenagery tu už existují i další sítě. Evidujeme, že už pro ně dávno nehraje prim Facebook, ale jsou většinově aktivní na Snapchatu, což je služba, která zase neříká zhola nic dnešním třicátníkům. A jsem přesvědčena, že přijdou další nové sítě, o kterých jsme doposud neslyšeli.
Co pomohlo Facebooku k tomu, že je nejrozšířenější sociální sítí?
Facebook je hodně progresivní. Jeho strategie spočívá v neustálém vývoji, konstantní práci s publishery a také akviziční strategii. Zuckerberg koupil Instagram a Whats App. Kdo ví, co přijde ještě příště.
Strategie Facebooku proměnila i chování mediálních domů.
Je to reakce na aktuální dění. Velké mediální domy poztrácely uživatele, kteří chodívali přímo na jejich web. Tento způsob vyhledávání obsahu už de facto neexistuje. Na situaci reaguje služba Instant Articles, která bude na Facebooku shromažďovat obsah velkých mediálních hráčů v čele s New York Times, Mashable i National Geographic.
Dominantní hráč na poli vyhledávačů Google trochu zaspal dobu sociálních sítí. Čím to?
Těžko říct, jejich síť Google+ měla skvělý potenciál, vždycky jsem byla jeho fanynkou i uživatelkou. Dodnes výborně fungují hangouty a Google službu dokonce spojil s diskem, kalendářem, mailem či tabulkami. Stejně to nevyšlo. Podobně se Googlu nepovedlo rozšířit už jejich první sociální síť Orkut, jež byla sice populární v Indii a Brazílii, ale celosvětového věhlasu nedosáhla ani zdaleka a loni po deseti letech skončila. Bohužel je Google+ v tuto chvíli velmi blízko tomu, aby osud Orkutu napodobil, což by byla ohromná škoda.
Znamenají sociální sítě pro tradiční média hrozbu?
Spíše příležitost. Změnil se způsob, jakým média konzumujeme. Žurnalistika to pocítila celkem dramaticky. Nadále ale platí, že prodává titulek, který vás buď naláká, nebo odradí. Každopádně se na jeho základě rozhodujeme možná ještě o něco víc, než tomu bývalo dříve. Čteme také média a jednotlivé autory, kteří nás zajímají. A k autorům a médiím se dostáváme na základě toho, co nás zaujme v news feedu.
Dalo by se říci, že žijeme v „době digitální“?
Žijeme v době, která je odkázaná na technologie, digitál papír převálcoval, což se dá krásně pozorovat třeba na dětech. Když moje neteř přijde k televizi, zkouší přes ni přejet prstem, jako by to byl iPad. Samozřejmě to nefunguje, ale jde o názornou ukázku, že se hodně proměnil způsob kreativity a lidské fantazie. Když jsem byla dítě já, běžel v Americe kreslený seriál The Jetsons, ve kterém hlavní hrdinové telefonovali prostřednictvím videa. A dnes jsou videokonference běžnou součástí našeho života. Naše generace tak krásně a účinně přetavila kdysi futuristickou vizi ve skutečnost. Bude velmi zajímavé sledovat, s čím přijde generace mé neteře.
Sabeen H. Ahmadová, digitální stratég, Publicis
Byla jednou z hvězd Engage 2015. Ačkoliv původně studovala medicínu, zájem o digitální reklamu ji nejprve přivedl do neziskového sektoru, aby nakonec zakotvila v newyorském Publicisu, kde má na starosti na 500 značek.