Přehlednost, bezpečnost, rychlost, uživatelská přívětivost, moderní design, férovost, dostatečná informovanost, srozumitelnost – taková jsou v souhrnu kritéria ideálně vypadající i fungující domovské stránky, jak vyplývá z odpovědí zástupců osmi oslovených bank. Do jaké míry banky tato kritéria na svých webech naplňují, posuzovali redakcí vybraní tři porotci z branže on-line marketingu. Jejich osobní žebříčky se na prvních čtyřech místech, až na pořadí, ve jménech shodují. Rovněž se však všichni tři ztotožňují se zásadním nedostatkem u všech hodnocených webů: nepřehlednost, nadbytek informací a až na výjimky neexistence vhodné varianty webu pro tablety a chytré telefony.
Inovace byly a budou
Nutno ještě dodat, že v rámci domovských stránek nebylo posuzováno on-line bankovnictví, ale pouze dojem z webu a jeho designu i obsahu. Bank jsme se ptali, jaké změny provedly ve své on-line podobě za poslední rok a zda chystají další. GE Money Bank zavedla nově možnost komunikace s klienty přes videohovor – videobankéř -, nebo chat a svou homepage hodlá v brzké době dále upravovat v zájmu jednodušší navigace. ČSOB na novém webu v současnosti pracuje, spuštěn by měl být ještě letos. Banka Zuno přetvořila loni web na samostatný obchodní kanál a zaměřila se na zefektivnění obsahové stránky a zjednodušení i sjednocení webu. Česká spořitelna připravila v roce 2014 řadu dílčích microsites pro jednotlivé produktové kampaně a zaměřila se hlavně na tvorbu webu pro mass affluent segment blue.cz, který nasadila v říjnu. A spolu s Raiffeisenbank zdůrazňuje tvorbu a testování webu tak, aby fungoval napříč zařízeními (počítač, mobil, tablet). Ostatně, kvantitaivní i kvalitativní testování svých webů přiznává většina bank.
Air Bank obsah webu neustále rozšiřuje a přidává nové služby, v nejbližší době např. možnost převedení hypotéky. I přes rostoucí počet informací se však Air Bank chce držet jednoduchosti jako v době svých začátků. Fio ve svých odpovědích připouští, že během posledního roku se jednalo spíše o dílčí úpravy související s novými produkty, případně s vytvořením reklamních stránek, kam směřuje on-line kampaň. Raiffeisenbank aktualizovala svůj zcela nový web letos na jaře v duchu svého claimu „Banka inspirovaná klienty“. Nová podoba webu splňuje podle banky (a částečně i podle hodnotitelů) požadavky dnešní doby jak po stránce grafické, tak i technické. Do budoucna jej chce banka i nadále rozvíjet a využívat inovací v digitálním prostředí. A konečně – Komerční banka se letos věnuje na webu zejména tématu bezpečnosti klientů. Loni přepracovala widget hypoteční kalkulačky pro weby partnerů KB a předloni změnila strukturu stránky v oblasti produktů od A až po Z či nabídla možnost porovnání produktů.
Na adresu bank ČSOB, a Fio porotci Tomáš Jindříšek a Libor Pospíšil uvedli následující: „Fio je smutný příběh. Graficky nečisté, strohý výpis produktů, struktura webu tak z roku 2003. Vymezují se proti bankéřům, ale jako bankéřský web to přesně vypadá… ČSOB má web, který dokáže zabavit na dlouho, stále ještě nevíte všechno, protože vždy se dá kliknout na ,více’… Frustrující… Web je navíc natolik sterilní, že člověk ani nemá šanci vytušit základní hodnotovou propozici banky.“
Nejsou v tom samy
Je nasnadě ptát se, zda mají externí agentury, se kterými většina oslovených bank spolupracuje zejména po stránce technické či designové, vůbec nějaký vliv na konečnou podobu zde uváděných webů. Banky nechť se aspoň inspirují svými zahraničními „kolegy“, Tomáš Jindříšek odkazuje na weby bank SalemFive, ASB, JohnsonBank, Credit Suisse, Virgin Money, Mango či KiwiBank
Hodnocení
Tomáš Jindříšek, managing partner, Dark Side
Osobní pořadí:
1. GE Money 2. Zuno 3. Raiffeisenbank 4. Air Bank 5. Komerční banka 6. Fio
7. ČSOB 8. Česká spořitelna
Hodnocení: Aktuálně velké banky postupně mění své weby. ČSOB spustí nový web za pár týdnů, Raiffka už to udělala. Posuny pro rok 2015 jsou zásadní – všichni chtějí pracovat s videy, ale zatím to nikdo nedělá. Většina webů je sebestředných, mnoho textů, orientace na výčet produktů, nikoliv na zájem zákazníka. Málokdo se snaží pracovat obchodně a motivovat klienty k získání nových produktů. I na nových (a pěkných) webech přetrvává logika – reklama se dělá v ATL, web má hlavně informovat. Velkou příležitost vidím v nápadech navíc (GE Osobní bankéř, Zuno blog atd.). Celkově málokdo umí prodat svou image.
Tomáš Votruba, managing partner, TL5
Osobní pořadí:
1-2. Air Bank a Raiffeisenbank 3. Zuno 4. GE Money
5. Komerční banka
6. Fio banka 7. ČSOB
8. Česká spořitelna
Hodnocení: Nejčastějším nedostatkem je nepřehlednost, spousta přebytečných informací, nemoderní design a slabá podpora pro tablety/mobily. Na většině webů je vidět, kolik různých lidí a oddělení na úrovni korporace muselo mluvit do výsledné podoby webu, aby každé oddělení banky mělo na webu svůj prostor. Výsledkem je chaos.
Libor Pospíšil, consultant, Hrivnak
Osobní pořadí:
1. Air Bank 2. Raiffeisenbank 3. GE Money 4. Zuno
5. Komerční banka
6.-7. Česká spořitelna a ČSOB
8. Fio
Hodnocení: Proč lidé navštěvují web banky? V jaké míře se tvůrci webů zabývali touto otázkou, se pozná na uživatelské přívětivosti webu. Bankovnictví je sice velice vážná věc, ale web banky nemusí evokovat svým informačním rozsahem šanony bankovních předpisů. Málokdy je však patrná skutečná snaha o zjednodušení obsahu a jeho smysluplné členění. Do popředí jsou například pořád vystrkovány produktové kategorie, a nikoli druhy zákaznických potřeb. Další výzvou pro většinu webů bank je ale také (ne)schopnost dobře komunikovat charakteristiky jejich značky.
T. Jindříšek: „GE Money je nenápadná síla. Web je přehledný, dobře se na něj dívá a orientuje se v něm a má plno nenápadných obchodních argumentů.“
Zuno – Pro porotce standardní a slušný, leč nijak nápaditý web z pohledu uživatelské použitelnosti, čistoty designu a image banky.
T. Votruba: „Na webech Air bank a Raiffeisen bank vidět, že někdo přemýšlel z pohledu toho, co různé cílové skupiny na webu hledají a potřebují. A RB je plně responzivní pro tablet i mobil.“
L. Pospíšil: „Návštěvníkovi webu Air Bank nejsou předkládány dlouhé odstavce ani složité věty. Právě užitý jazyk na webu je v souladu s image značky – lidskostí, přímostí a touhou vyčlenit se.“