On-lineový svět je přesycený reklamním obsahem. Přitom každé značce hrozí poškození reputace v případě, že konzumenta reklamou unaví. Správné načasování a cílení reklamy je proto stále obtížnější. V České republice připadá na sedm milionů on-line uživatelů odhadem až 60 miliard reklamních zobrazení měsíčně, to je asi 8600 reklam na osobu a měsíc. Potřeba lépe cílit a správně dávkovat reklamní kampaně nikdy nebyla větší. Například taková marketingová banalita, že s reklamou pro Čechy je třeba zůstat u českých uživatelů, začala být respektována až s příchodem programatického nákupu on-line. Data a cookies umožňují dříve nevídané: algoritmy synchronizují reklamní obsah s počasím, takže opalovací krém inzerujete, když svítí slunce. Pracujeme s daty o chování uživatele na počítači (behaviorální reklama), takže zachytíme rozptýlenou pozornost uživatelů, kteří se při surfování ještě dívají na televizi. Nebo zacílíme pouze na těhotné ženy či na obyvatele měst v období chřipkové epidemie. Před pár lety sci-fi `a la Minority Report se u nás v Xaxisu stala dnes realitou. Technologie však plodí nejen výhody, ale i rizika. Máte vždy pod kontrolou, kdo váš banner zhlédl? Nebyl to náhodou robot? Například na tzv. adexchange reklamních tržištích odhadujeme, že až 40 % impresí mohou být podvodná zobrazení. Proto využíváme přímého programatického napojení pouze na přední české vydavatele. Mediální chování uživatelů se neustále mění. Průměrný člověk nyní obsluhuje tři až čtyři uživatelská rozhraní: televizi, počítač, mobil a často i tablet. A máme další oříšek: jak synchronizovat reklamu, když je pozornost natolik rozptýlená. Programatický nákup umožňuje „obepnout“ konzumenta tam, kde potřebujeme. Až při surfování na internetu uvidíte reklamu, která gratuluje Jaromíru Jágrovi ke vstřelenému gólu, nejedná se o náhodu. Jde o kampaň informovaného zadavatele. Pracovat s pozorností a momentálními emocemi se vyplácí a synchronizovat mediální kanály dává smysl. Budoucnost je zde.
Jiří Vašek
ředitel české pobočky Xaxis
([email protected])
Potřeba lépe cílit a správně dávkovat reklamní kampaně nikdy nebyla větší.