Tažení proti dezinformacím, jichž jsou sociální sítě plné, se konečně posouvá. Internetový gigant Google oznámil, že nebude podporovat reklamy u videí, která popírají vědecká fakta o klimatických změnách a globálním oteplování. Tímto krokem chce firma zamezit šíření dezinformací, které se díky algoritmům dostávají k široké veřejnosti.
„Oznamujeme nové zásady pro inzerenty, vydavatele a tvůrce na YouTube, které zakáží reklamy a zpeněžení obsahu, jenž je v rozporu se zavedenou vědeckou shodou ohledně existence a příčin změny klimatu,“ uvedl tým Google Ads. „To zahrnuje obsah označující změnu klimatu jako podvod nebo tvrzení popírající, že dlouhodobé trendy ukazují, že se globální klima otepluje, a tvrzení popírající, že ke změně klimatu přispívají emise skleníkových plynů nebo lidská činnost,” píše se dále v dokumentu Googlu.
Google bude údajně při hodnocení jednotlivých příspěvků vycházet z doporučení expertů klimatické komise OSN. Už na konci srpna videoportál YouTube oznámil nulovou toleranci u videí, která obsahují nepravdivé informace o vakcínách. YouTube začal podobná videa mazat, tvůrcům odebírat možnost monetizace obsahu a v případě trojího porušení pravidel maže firma účty. Otázkou je, jak bude v tomto tažení úspěšná. Nová pravidla mají začít platit od listopadu.
Vedle reklamy na webu a v aplikacích YouTube zamezí Google možnost získávat peníze od fanoušků prostřednictvím členství kanálu na YouTube nebo funkce Superchat pro zasílání sponzorovaných zpráv. Google uvádí, že proti dezinformacím v oblasti klimatu vystupují samotní zadavatelé reklamy, kteří nechtějí své produkty spojovat s popíráním globálního oteplování. Korporace totiž vlivem očekávání zákazníků stále více akcentují udržitelnost a ekologičtější přístup.
Facebook pod palbou
Facebook také dlouhodobě čelí kontroverzím ohledně šíření dezinformací, před nedávnem u amerického Senátu vypovídala bývalá produktová manažerka Frances Haugen, která firmu přímo obvinila z toho, že management dává nepokrytě přednost zisku před bezpečným prostředím na síti. Facebook podle ní cíleně zesiluje dosah příspěvků, které jsou nenávistné, obsahují dezinformace nebo podněcují politické nepokoje. Dále se kritika týká práce s daty a rozsáhlých výzkumů chování uživatelů. A ve své výpovědi nabádala americký Senát k tomu, aby jednal. Firmu obviňuje zejména z toho, jak má nastavené algoritmy pro doporučování obsahu, které podporují nenávist a konflikty, což přináší častější zapojení uživatelů.
Algoritmus v tomto „doporučování“ není nestranný. Odměňuje a dále propaguje zejména příspěvky, které generují negativní reakce. S částí nenávistných příspěvků chce Facebook podle dokumentů od Haugen cíleně pracovat a ne je potlačovat. Podle interních dokumentů, na které se Haugenová odvolává, si je Facebook velmi dobře vědom, že algoritmy tímto způsobem pomáhají k šíření dezinformací. S programy na jejich potírání Facebook podle ní skončil hned po volbách amerického prezidenta.
V projektu Nelež už 189 partnerů
Utáhnout kohoutky, jimiž přitékají peníze prostřednictvím online reklamy na dezinformační weby v České republice, chce spolek Nelež. Ten vyzývá firmy ke společensky odpovědnému chování a snaží se, aby majitelé firem, ředitelé, brand manažeři, pracovníci reklamních, mediálních a PR agentur, považovali inzerování na dezinformačních webech za neetické a vyhýbali se mu. Spolek pracuje s řadou nástrojů, díky kterým identifikuje dezinformační weby. Podle průzkumu Nielsen Admosphere totiž 61 procent Čechů nepozná , že je na dezinformační stránce. Podle společnosti Semantic Visions je navíc v českém prostředí na počet článků více falešných zpráv než je tomu běžné v anglickém a německém jazyce