Firmy působící na poli direct marketingu se shodují v tom, že ty firmy, které ochotně zkoušely nové věci a byly progresivní, ustály krizi mnohem lépe. Předpovídají poptávku po široké škále profesí, od operátorů po krizové manažery.
- Jak se změnily v průběhu letošního roku vztahy s klienty a agenturami?
- Po jakých službách rostla letos poptávka, které utlumovaly?
- Jaké lidi váš obor nyní potřebuje? Kde vnímáte nedostatek?
David Vurma, CEO, Acomware
- Nemůžeme odpověď úplně plošně, jelikož v oblasti direct marketingu jsou mezi zadavateli poměrně velké rozdíly. Nicméně v posledních letech se s přibývajícím množstvím nástrojů pro direct marketing vztahy určitě mění. Nejvíce to pociťujeme v oblasti e-mailingu, kde stále více zadavatelů hledá spíš integrátora, který dodá automatizační nástroj, provede implementaci, zaškolí tým klienta a dále je jakýmsi odborným garantem, který provádí specializované činnosti.
- Aktuálně největší poptávku pociťujeme v oblasti automatizace pro e-mailing, sms a přímou komunikaci na webu či pomocí poštovní rozesílky. Jde o takzvané Customer Data Platform. Dále jsou pak velmi žádné služby týkající se GDPR, datové analýzy a častým tématem je také doručitelnost. Zadavatelé se zkrátka v této oblasti stále více profesionalizují.
- Aktuálně trh potřebuje především odborníky na zákaznickou retenci. Ať jde o automatizaci, data nebo zákaznickou zkušenost. Plošné komunikaci dávno odzvonilo. Nové nástroje pro automatizaci komunikace dávají velký prostor lidem, kteří se nyní pohybují v oblasti e-mailingu, zároveň je ale třeba doplnit nové know how. Klíčovou je právě schopnost interpretace u práce s velkým objemem dat.
Petr Studnička, CEO, Conectart
- Za poslední rok jsme spolupráci s agenturami zásadně prohloubili. Kromě změny našeho majitele jsme letos vstupovali také na nové trhy v Evropě. Začali jsme proto s našimi agenturami kontinuálně komunikovat i na další trhy. Nejintenzivněji zatím na Slovensku, kde jsme spustili inzertní kampaň v on-line a tisku. Všechen prostor v médiích a kompletní marketingovou komunikaci nám zajišťuje marketingová agentura Surikata PR. Na kreativní strategii a tvorbě kampaní pak spolupracujeme s agenturou Hotshots.
- Vlivem covidu letos skokově posílila e-commerce. S tím šel ruku v ruce i nárůst interakcí zákazníka s prodejcem. Proto jako trend letošního roku vnímáme významnější poptávku po našich službách ze strany e-shopů. Současně tato situace poukázala na to, jak české firmy přistupují k zákaznickým skupinám, technologiím i novinkám obecně. Firmy, které doteď byly progresivní, více nám naslouchaly a byly ochotné zkoušet nové věci, krizi ustály podle našeho názoru podstatně lépe než ty, které jsou konzervativní.
- I přes to, že situace je jiná v každém z regionů, stále jsou všude nejvíce zapotřebí operátoři. S příchodem nových klientů se konkretizují požadavky různých trhů, a proto hledáme především lidi s pestrou jazykovou vybaveností – například s balkánskými jazyky. I proto jsme letos spustili náborovou kampaň #borimemyty. Jejím sekundárním cílem je edukovat o této stále nedoceněné profesi společnost a bořit zažité mýty.
Petr Wagner, general manager, Packway
- Změnil se pouze způsob komunikace, častěji je nyní komunikace na dálku, videokonference. Ale zásadně se v obsahu a kvalitě spoluprací nic nezměnilo, když zadavatel fungoval doteď zdravě a ví, co po agentuře chce a jak toho dosáhnout, tak to funguje podobně i nadále.
Jen nad rámec možná to, že jsme zaznamenali zvýšení fluktuací lidí u agentur obecně, toto nás ale ve spolupracích přímo nezasáhlo, pouze k nám takovéto informace prosakovaly z různých agentur. My jsme zásadně navyšovali rozpočty do výkonnostních kampaní. Bezprostředně po první vlně pandemie to vypadalo, že všichni stopli naplánované kampaně a agentury měly volný prostor. Toto se ale velmi rychle obrátilo a nyní vidíme přetlak zadavatelů zejména ze sféry online nabídek. - U našich B2C obchodních brandů narostl prudce podíl online, a to převážně u spotřebního zboží, nicméně i katalogová nabídka (print) si udržela svou dynamiku. Jinými slovy nám přibyli do databází hlavně noví internetoví zákazníci. Nejdynamičtější nárůst měl náš nový koncept Astoreo se sortimentem vybavení domácnosti a v oblasti dekorace, zahrada, zdraví.
U služeb (fulfillment), které děláme pro jiné e-shopy a zásilkové společnosti došlo k nárůstu potřeb na skladovací kapacity a nárůstu lidí pro přípravu a expedice zákaznických balíčků, v souvislosti s obecným prudkým růstem v tomto segmentu. Obecně se tomuto oboru podnikání daří. Pro zajímavost: u jednoho z našich zahraničních klientů, pro něhož vychystáváme expediční balíčky pro jeho konečné zákazníky v Belgii, prudce narostla průměrna hodnota objednávky (resp. hodnota expedovaného zboží na jeden balík), a to na více než dvojnásobek. Nádherný příklad (mimořádného-neřízeného-z hůry příchozího) nárůstu efektivity tohoto prodejce- což je zbožné přání každého obchodníka. - Myslím, že toto bude zcela různé u různých společností. Na jedné straně bude hlad po opravdových (!) pracantech. Hlavně do expedice, ale také pro nové projekty ty s obchodním duchem, onlinisty, procesáky a podobně. Konkrétně v našem případě s ohledem na nové aktivity např. taky nákupčí se schopností vyhledávat unikátní zboží za dobrou cenu.
- A obecně, na druhé straně, budou „bublináři“ vytlačováni a bude pravděpodobně leckde potřeba také krizových manažerů a specialistů na financování a controlling. Jsem přesvědčen, že spousta firem doženou problémy s cash-flow situací, a to ať ty, kterým pandemická situace moc štěstí a potenciálů nenadělila, ale bude i mnoho těch, kteří mezi ty šťastnější patří, pro něž je situace nečekaná Challenge, ale jejich raketový růst vyvolá potřeby efektivního operativního financování (např. zásob apod.). Očekávám, že ve větší míře začnou praskat některé bubliny, které sice byly všude vidět díky propracovanému marketingu, ale se špatným PnL modelem (který jim nefungoval ani v hojných letech ekonomické vitality, což poslední tři až čtyři roky určitě byly). Už je o nich slyšet a budou přibývat. Toto zároveň bude příjemnou chvíli pro investory čekající na mimořádnou chvíli skvělého obchodu.