Reklama
Megaboard

Po krizové komunikaci bude stále poptávka

Rovněž interní komunikace se dostala do popředí a nějakou dobu tam zůstane. Firmy si uvědomily její důležitost i potřebu dlouhodobé spolupráce s agenturami.

  1. Jak se dopady krize způsobené pandemií projeví ekonomicky v roce 2021?
  2. Odhadovalo se, že i kvůli finančním tlakům vzroste využívání integrovaných kampaní, potvrzuje se to? Jaké trendy se na trhu projevují?
  3. Opatření kvůli pandemii posílila digitalizaci, online a virtuální komunikaci či automatizaci. Budou tyto nástroje v PR více využívány i po uklidnění situace?
  4. Kolik bodů byste dali na škále od 1 do 10 (kde 10 je nejlepší) v hodnocení situace vaší společnosti na konci 2020? A kde se vidíte v roce 2021?
  5. Co vás z letošních PR počinů v poslední době zaujalo jako dobrý a pak jako odstrašující příklad?

Patricie Šedivá, Coca-Cola HBC Česko a Slovensko

  1. Komunikace je klíčová oblast – je jedno, zda ve firmě nebo ve státě – vždy musí fungovat konzistentně, v krizi obzvláště. Co přinese v komunikaci rok 2021, je těžké předjímat – zda se bude omezovat komunikace a další aktivity kvůli ekonomickým dopadům, případně jakým způsobem… Tato krize nicméně ukázala, jak je kvalitní komunikace potřebná a také, jak zoufale stát potřebuje digitalizaci.
  2. Za Coca-Cola HBC mohu potvrdit, že kombinaci různých komunikačních disciplín používáme. Toto období bylo velmi náročné zejména pro interní komunikaci a CSR oblast. Komunikaci na zaměstnance u nás má na starosti Ivica Fetkovičková a ve spolupráci s TOP managementem musela velmi pečlivě sledovat aktuální dění, všechna rychle se měnící nařízení a připravovat pravidelné updaty pro zaměstnance v Česku i na Slovensku. Hlad po informacích bych znatelný, zaměstnanci se cítili v informacích z médií ztracení, interka tak posílila komunikaci násobně. Oblast CSR v obou zemích zase monitoroval kolega Honza Kašpar a vytipoval smysluplné oblasti, kterým se věnovat primárně a konzistentně – zejména podpoře frontových linií a nemocnicím. Následně koordinoval závozy nápojů v obou zemích – nebylo s tím málo práce. Věřím, že si v této situaci řada firem uvědomila, jak klíčové tyto pozice jsou.
  3. Je to velmi pravděpodobné. I do budoucna je to cesta, jak získat širší publikum.
  4. Hodnotit fungování oddělení externí komunikace či působení firmy by měli hlavně externí stakeholdeři – novináři, asociace, partneři. Věřím ale, že jsme si vedli velmi dobře.
  5. Jako dobrý příklad to v poslední době byla určitě kniha PR.CINY Bohouše Bohuňka.

Jaroslav Duroň, PR.Konektor

  1. Pandemická krize se nás dotkla zejména v oblasti naplánovaných projektů v oblasti eventů, tiskových konferencí, launche produktů. Zvláště projektová spolupráce byla ze stran klientů v některých případech odkládána a posouvána.
    Z hlediska fungování agentury jsme se ale rychle adaptovali na nové podmínky, ať už co se týká preventivních úsporných opatření a přechodu na homeoffice a online fungování, tak aktivního upsellu stávajících klientů a oslovením nových zákazníků.
  2. Naše agentura navrhuje a realizuje integrované kampaně již řadu let. Máme knowhow i zkušenosti, jak propojit různé komunikační disciplíny do integrované kampaně, a to i v případech, kdy je třeba pracovat s více odděleními na straně klienta, jak se zatím často děje. A důvod pro integrované kampaně nevidíme ani tak v oblasti finančních úspor, ale spíše že firemní komunikace by měla být jednotná a měla by se navzájem doplňovat a multiplikovat, ať už je to v rámci kreativy, strategie, komunikace s novináři, digitální komunikace či spolupráce s influencery. Růst krizové komunikace byl zřejmý zejména v rámci „první“ vlny.
  3. Virtuální tiskové konference nebo briefingy, distanční reporting a další digitalizované aktivity, které nahrazují dřívější osobní meetingy, budou určitě ještě nějakou dobu převažovat a řada z nich zůstane i po karanténních opatřeních. Kolegové z Konektor Social realizovali i teambuilding na virtuálním ostrově vytvořeném přímo na míru, kde se díky unikátní technologii využívající virtuální realitu potkalo 200 avatarů, zástupců středního a vyššího managementu Microsoftu ze 4 zemí a v atraktivním formátu i programu promluvilo 25 řečníků.
    Nicméně věřím, že se doba osobních setkání zase vrátí. Protože videokonference může mít své limity. Nejenom technologické, ale zejména v rovině emocí, osobního kontaktu.
  4. Letošní rok byl v naší agentuře ovlivněn nejenom covidovou pandemií, ale i personálními změnami a zároveň vznikem a rozvojem nových služeb. Skvěle si vede třeba nová jednotka The Ship, která integruje PR a PA aktivity.
    Za letošní rok se vidíme na stupni 7,92 a v příštím roce se chceme přehoupnout přes osmičku.
  5. Oceňuji schopnost rychle reagovat na situaci a vytěžit z ní pro svou značku maximum, v tomto ohledu byl krásnou ukázkou třeba projekt Piana do škol od KKCG. Odstrašujícím příkladem je opakované zásadní nepochopení novinářské práce ze strany vládních úředníků. Nic není off record a lež má krátké nohy.

Štěpán Dlouhý, Stance Communications

  1. Přelom roku je asi v každé PR agentuře obdobím, kdy se bojuje o nové projekty a o rozpočty. Letos je ten boj tvrdší než v jiných letech, ale ty skutečné dopady opakovaného zastavení velkých částí ekonomiky teprve přijdou. Už teď se ale dá říci, že to, jak jsme byli nuceni adaptovat nové pracovní a komunikační postupy, zcela jistě změní náš způsob práce i do budoucna. Pořád jsem ale přesvědčen o tom, že naše práce stojí na komunikaci a předávání zkušeností – a to i uvnitř týmu. Dlouhodobé fungování bez osobního kontaktu si proto neumím představit.
  2. Na to je těžké odpovědět nějak obecně, hodně záleží na sektoru ekonomiky. Ale dá se říci, že klienti ještě více zesilují tlak na co nejvyšší efektivitu komunikace, což často vyžaduje mnohem větší zapojení seniorních pracovníků. Klient potřebuje, abychom mu byli partnerem a rádcem při rozhodování a ne pouhým realizátorem jeho zadání.
  3. Určitě, naše agentura využívala videokonference, ale například i tiskové konference na dálku již dlouho před současnou situací. Tam, kde to bude pro potřeby klienta výhodné, budeme je samozřejmě využívat i nadále. Základem naší práce je ale osobní setkávání, to se žádnou technologií nahradit nedá.
  4. Věřím, že od hodnocení naší práce jsou tu hlavně naši klienti a novináři.
  5. Skvělou komunikaci předvedl na jaře Petr Ludwig s kampaní „Moje rouška chrání tebe, tvoje rouška chrání mě“, kdy se mu chytrostí a pokorou podařilo v řádu dnů přesvědčit rozhodující část veřejnosti o významu roušek.
    Na druhé straně podle mě vstoupí do učebnic krizové komunikace „poslední večeře“ pana Prymuly a jeho opakované zamotávání se do verzí, které byly v řádu minut médii vyvraceny.

Jan Klíma, AC&C Public Relations

  1.  Zatím vidíme krácení rozpočtů jen výjimečně. Na rozdíl od minulé krize, během níž přišly marketingové a komunikační projekty na řadu jako první, máme dojem, že tentokrát zadavatelé komunikaci a marketing naopak vidí jako klíčový nástroj, jak krizí projít co nejlépe.
  2. Interní komunikace samozřejmě posílila, protože firmy se snaží v těžkých časech udržovat ve svých týmech co nejlepší náladu, a to i za situace, kdy jsou nuceny propouštět. A hledají se také samozřejmě „chytré“ cesty jak co nejefektivněji využít rozpočty, přičemž ve hře jsou všechny kanály a nástroje krizové a interní komunikace, řešení problémů způsobených měnící se situací, výraznější využívání sociálních sítí, přímá komunikace s cílovou skupinou klienta, využívání influencerů a podobně.
  3. Pandemie určitě překonala určitý blok v lidech a online komunikace se stává standardem. Až se ale situace rozvolní, budou určitě lidé „callů a meetů“ mít plné zuby a my vsázíme na to, že přijde velká vlna osobních setkávání. Vidíme to i u nás ve firmě, kde oproti jaru máme mnohem živěji, přestože necháváme zcela na všech, odkud chtějí pracovat.
  4. Konec roku 2020: 7. Rok 2021: Na odhad dalšího vývoje pandemie, ekonomické krize a reakcí naší vlády bychom potřebovali křišťálovou kouli. Ale jsme optimisti, takže 9.
  5. Plusové znaménko dáváme našim klientům, že si uvědomili již zmíněnou důležitost komunikace a věnují ji odpovídající váhu i zdroje. Totální fiasko je vládní „komunikace“ kolem pandemie, a to en-bloc bez výjimky. Naprostou karikaturou – už ani ne odstrašujícím příkladem, protože to nikdo soudný nemůže brát vážně – je pak komunikace hradního mluvčího Ovčáčka o čemkoliv.

Marek Stránský, AMI Communications

  1. V krizi nebo po krizi jsme vždy v minulosti zaznamenali růst a předpokládám stejný vývoj. Klienti často snižují počty zaměstnanců a je pro ně výhodnější více outsourcovat služby. Navíc potřebují seniorní poradenství a zkušenosti, což nám dává výhodu oproti malým agenturám o pár lidech a několika klientech. Protože věříme v růst, tak také výrazně, zhruba o 20 procent, rozšiřujeme naše kanceláře od 1. 1. 2021 a také chceme, aby bylo možné flexibilně rozdělovat týmy vzhledem ke Covidu-19 tak, aby měly bezpečný pracovní prostor.
  2. Integrovaná kampaň je modla, x let používané módní slovo, ale samozřejmě chytře vymyšlené a provedené kampaně jsou vždy žádané a úspěšné. Je jedno, jak tomu říkáte, mohou být i situace, kdy komunikujte s velmi specifickou skupinou, kde žádná komplexní kampaň není potřeba, a přesto dokážete být efektivní.
  3. Online a virtuální komunikace nikdy zcela nenahradí osobní kontakt. Pokud se ukáže, že vakcinace na Covid-19 funguje, pak všem jen prospěje, pokud se vrátíme do kanceláří. Možná sice ne ve stejném rozsahu, ale nevěřím, že můžete dobře dlouhodobě pracovat jen z domova.
  4. Na tohle neumím odpovědět a nebudu proto něco zjednodušovat na číslo, s něčím jsem absolutně spokojený, ale vidím velký prostor na trhu práce, kde můžeme nabrat další talenty. Hodně lidí v našem oboru o práci přišlo a ještě přijde, což je pro nás jako jedničku na trhu velká příležitost posílit. Zároveň je potřeba hodně pracovat na tom, aby vztahy mezi klientem a agenturou byly partnerské a klient si musí uvědomit, že za dobrou práci musí zaplatit adekvátní peníze.
  5. Líbí se mi Dominik Feri a jeho instagramová komunikace. Co mně vadí je, jak komunikuje vláda celou situaci s covidem-19. Celá ta snaha vše marketingově zválcovat a zalíbit se aktuální náladě většiny obyvatel bez odpovědnosti, co způsobím.

Dita Stejskalová, Ogilvy Public Relations

  1. Každá krize nastartuje velké úsilí dostat se z ní co nejrychleji a pokud možno silnější a chytřejší. Dává nám to příležitost zkoušet nové věci, protože je větší ochota experimentovat a testovat nové přístupy. Pro nás bude také důležité to, jaký prostor dostanou naši klienti od svých mateřských firem v zahraničí. Jestli si budou moci dovolit nové věci, nebo jestli budou mít osekané rozpočty a pojedou spíše v udržovacím módu. Ale online prostředí dává možnost rychle zkoušet a rychle zhodnotit výsledky a jít dál, pokud to nefunguje. Rychlost, agilita, schopnost spolupracovat a propojovat přístupy, komunikační kanály, nebát se rozhodovat v neznámé situaci, bude určitě potřeba. Například v segmentu retailu a B2C, kde máme velké zkušenosti vidíme, že se nesnižuje poptávka po komunikačních kampaních, ale mění se jejich charakter a témata. Důležitým tématem se stala bezpečnost. Je větší důraz na kontakt s koncovým zákazníkem se záměrem prodávat. Nejenom podporovat reputaci.
  2. V době nejistoty, transformace a změn je přirozeně větší poptávka po krizové a interní komunikaci. A bude pokračovat i v příštím roce. Integrované kampaně jsou v hledáčku už delší dobu, a teď jim přeje situace, protože je větší tlak na efektivitu a co nejchytřejší využití rozpočtů. Integrace s sebou nese požadavky na strategické uvažování, ochotu a schopnost spolupracovat napříč odděleními a specializacemi, jak na straně klienta, tak v agenturách. My máme výhodu v tom, že máme všechny streamy komunikace pod jednou střechou včetně silné strategické expertízy a nově i divize consultingu. Jedna z výhod, kterou covidová situace přinesla, je velká rychlost sdílení nejnovějších zkušeností v rámci sítě Ogilvy, například v oblast employee engagementu nebo nového přístupu ke strategickému uchopení firemní odpovědnosti.
    U spoluprací s influencery je vidět nekompromisní působení „ruky trhu“. Zatímco rok zpět by někteří z nich „z principu“ nešli pod 200 000 korun, dnes se rádi podílejí na projektu za čtvrtinu. Alfou a omegou je vždy promyšlená strategie, individuální přístup, soulad se značkou a jejími hodnotami. Je to pracné a není to za tři padesát, ale je to jediný způsob, který je hodnotný a přínosný pro značku a pro zákazníka.
  3. V mnoha případech ano, v mnoha případech, myslím, ne. Například digitální konference mohou být efektivní cesta, jak rychle informovat o současném dění a jak funkčně předat informace. Lifestyle eventy s cílem propojit publikum a přinést přidanou hodnotu zážitku nejen informačního, ale i zábavného či estetického, ale digitální forma nenahradí. O lehké alergii na online tiskovky svědčí i neochota médií se jich účastnit. Díky tomu, že je to zdánlivě „levné“ řešení, roztrhl se s nimi pytel a spousta z nich je pořádána zbytečně a bohužel v nízké kvalitě. To je špatná vizitka pro klienta a jeho značku a také pro agenturu. Moje zkušenost je taková, že na on-line tiskovou konferenci se musíte extra pečlivě připravit včetně pořádné techniky a velmi důkladných zkoušek se všemi spíkry. Jinak je to nuda, šeď a možná i průšvih.
  4. Dávám 8 a chci velmi poděkovat všem kolegům za obrovské nasazení, trpělivost, vzájemnou podporu a profesionalitu. Hlavně všem, kdo vedou týmy, protože manažerská role v hybridním prostředí a za situace, kdy panuje velká nejistota a permanentní změna, je opravdu náročná. S letošním výsledkem budeme spokojení, máme nové klienty a nová ocenění, která nám udělala radost. Velmi si vážím důvěry klientů. Zdá se mi, že v mnoha případech se právě teď ukazuje obrovská hodnota dlouhodobých vztahů. Pravdou ale také je, že jsme ke konci roku už hodně unavení, potřebujeme přes Vánoce nabrat novou energii a vypnout. Jsem optimista, a tak chci vidět i příští rok. Musíme si ale zvyknout na permanentní nutnost být stále ve střehu. Následující roky budou určitě náročné, se spoustou změn a překvapení.
  5. Dobrých příkladů byla celá řada: iniciativy jako #Masks4All, #EnergiiLekarum, T-Mobile a jeho pomoc základním školám s 20 000 SIM kartami s neomezenými daty pro žáky z rodin v tíživé finanční situaci, Česká spořitelna a její jarní rozhodnutí platit dodavatelům do 24 hodin, bleskové rozhodnutí Karla Komárka koupit od firmy Petrof 11 klavírů, které nepřevzala Čína a darovat je školám, Hackathon #znamkamarada, iniciativa „Změna k lepšímu“, Ikea a její program osvěty proti domácímu násilí, protože domov má být bezpečným místem pro každého. Microsoft a jeho osvětová platforma Spolupráce odkudkoli, která letos díky covidu dostala úplně nový rozměr.
    Ty negativní: vedle „nešťastné“ návštěvy restaurace panem plukovníkem, je to kauza otrávené řeky Bečvy.

Roman Kučera, Lesensky.cz

  1. Během první vlny jsme zaznamenali větší opatrnost ze strany našich klientů, ale zejména v menším objemu poptávek i výběrových řízení. Nejistota firem se ale začala postupně obracet během listopadu, kdy nám skokově narostl objem reálných poptávek a zájem o spolupráci. Částečně to souvisí s blížícím se koncem roku, kdy firmy plánují marketingové a obchodní aktivity pro následující rok. Nyní to tedy vypadá, že i když některé obory utrpěly a utrpí velké ztráty, chuť jiných firem investovat do marketingové komunikace a PR naopak roste.
  2. Některé společnosti vnímají zlomovou dobu jako příležitost nastavit marketingovou a PR komunikaci na trhu na novo. Například roste poptávka po zpracování marketingové analýzy a následné dlouhodobé strategie, včetně komunikačního plánu napříč jednotlivými kanály. V zásadě tedy ano, integrovaná komunikace navrhovaná od počátku ve 360 stupních je na stole mnohem častěji. Standardně již zahrnuje minimálně media relations, sociální sítě, content marketing, online kampaně, nový web a u větších společností i OOH. Influencer marketing je v B2C segmentu na vzestupu, ale setkáváme se se dvěma extrémy – buď v něm firmy spatřují svatý grál, nebo se ho jednoduše bojí. 
  3. Jednoznačně ano. Například díky videohovorům přes Teams, Zoom, Skype atd., které najednou všichni spontánně využívají nejen pro interní komunikaci, roste poptávka po videoformátech, včetně živých přenosů a podcastů nebo třeba audioknihách. Jakékoli audio vizuální formy online komunikace sílí na významu.
  4. Pokud bych měl odpovědět v polovině října, byl bych popravdě hodně skeptický. Na konci listopadu už je ale výhled optimistický. Už nyní řešíme, jak budeme zvládat objem aktivit v prvním kvartálu nového roku. Změnila se ale trochu skladba aktivit, vedle media relations, sociálních sítí a online komunikace máme větší objem analýz, přípravy strategií a firemních webů.
  5. Chtě nechtě tento rok významně ovlivnila aktuální situace. Bylo by těžké jmenovat jen některé z projektů, které pomáhaly řešit problémy spojené s koronavirem. Bylo jich a stále je opravdu hodně a většinou šlo o kombinaci dobrého nápadu a rychlého šíření informací mezi lidmi. Jediným problémem přetrvává místy nekoordinovanost komunikace napříč projekty. Zejména pak ve veřejné správě. I zde ale vzniklo několik věcí rychle a dobře. Proto bych asi za největší úspěch považoval propojení veřejného a soukromého sektoru a jednotlivců, kteří z vlastní iniciativy přiložily ruku k dílu. Součástí této práce byla často komunikace na sociálních sítích, komunikace s médii, příprava webových stránek či microsite apod. Často tak na projektech spolupracovali společně agentury, freelanceři, influenceři i jednotlivci napříč společností. Měli vždy společného zadavatele – mimořádnou dobu, která zvýšila potřebu rychlé a přesné komunikace.

Aleš Langr, Crest Communication

  1. Nikdo v tuto chvíli samozřejmě nedokáže odhadnout, jaké budou ve středně- či dlouhodobém výhledu dopady pandemie na ekonomiky jednotlivých zemích a to včetně České republiky. Ale pokud jde o aktuální situaci naší agentury a našich klientů, tak v současnosti prakticky žádné přímé negativní efekty nepozorujeme. Samozřejmě klienti byli nuceni zrušit či o rok odložit své eventy či speciální projekty. Protože však eventy dlouhodobě netvoří příliš velkou část našich honorářů, dopad na naše ekonomické výsledky byl naštěstí malý. Jinak poptávka po našich službách v průběhu tohoto roku jednoznačně rostla. Jsme velice rádi, že jsme letos na podzim vyhráli velmi náročné výběrové řízení Komerční banky, na tuto práci se moc těšíme. Obecně zůstáváme optimisticky naladěni, věříme, že se pomocí vakcín podaří pandemii v příštím roce zvládnout. A poté už větší lockdowny zásadním způsobem ohrožující podnikání našich klientů nepřijdou.
  2. Pandemie zvýšila poptávku po krizové komunikaci. Vedle všech obtížných situací, které by nastaly i bez pandemie, přibyly navíc krize vyvolané přímo či zprostředkovaně právě pandemií. Pokud jde o aktuální trendy, nejčastěji zmiňovaným aspektem je větší důraz na on-line komunikaci. Je naprosto jasné, že nová situace ještě dále urychlila nárůst jejího významu. Dlouhodobě na vzestupu je práce v oblasti sociálních médií, stejně jako využívání videa, zapojení influencerů atd. Někteří naši klienti do budoucna sázejí hodně i na podcasty, byť se před časem zdálo, že tyto jsou relativně na ústupu.
  3. Jednoznačně ano. V tomto ohledu – stejně jako v řadě dalších oborů – i v PR pandemie akcelerovala využívání digitální komunikace. Tyto nástroje budou více využívány i do budoucna. Ovšem na tomto místě bych rád zdůraznil, že pevně věřím, že osobní kontakt bude i nadále nenahraditelný, v oblasti komunikace zejména.
  4. Na konci roku 2020 hodnotíme svou situaci devíti body. Na konci roku 2021 věříme, že budeme ve stejně dobré kondici. Takže také 9 ☺.
  5. Jako dobrý příklad komunikace nás zaujal mimořádně aktivní přístup Luboše Kastnera ze společnosti Hospodska. Tato firma otevřela relativně krátce před koronakrizí několik gastro provozů včetně aktuálně největší pražské restaurace Červený jelen. V období pandemie – a to v obou jejích hlavních vlnách – se Luboš Kastner stal představitelem boje za zájmy všech restauratérů, podle našeho názoru v médiích patrně ze všech nejviditelnější. Příklad špatné komunikace se přímo nabízí a asi není nutné jej na tomto místě hluboce rozebírat. Je to přístup vlády a jednotlivých ministerstev při komunikaci karanténních opatření v dobách pandemie, zejména v tom prvním období.

Miro Dinga, DDeM

  1. Když už, tak můžeme mluvit o zrušených projektech, ale ne pozastavených. Pandemie nám nijak neovlivnila poradenskou část našeho podnikání, tam došlo spíš k její akceleraci. Co se na jaře ze dne na den zcela zastavilo, byl event. management. Během letního rozvolnění jsme úspěšně zvládli prestižní International Energy Club a v dalším období jsme nastoupili do plného online event managementu. Je to oblast, ve které cítíme potenciál i do budoucna, ale přece jen osobní setkávání je osobní setkávání.
    Provozně bude mít pandemie dopady na naše fungování přesně tak dlouho, jak bude koronavirus nebezpečný pro naše fungování. Zatím jsme to zvládali bez problémů, celý tým se rychle adaptoval na komunikaci formou online, ale i tak se všichni těšíme na první společnou poradu – myšleno tu osobní.
  2. Firmy se v nových podmínkách už naučily žít. Poptávka po krizové, zejména té interní komunikaci byla otázkou prvního půl roku. Teď se z toho stal už spíše běžný režim. Je opravdu skvělé sledovat, jak se celý firemní sektor dokázal rychle adaptovat na zcela nové podmínky podnikání. To, že příležitost pro akceleraci digitalizace totálně „zazdil“ stát, je věcí druhou.
    Naše agentura byla díky Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR, pro který dlouhodobě pracujeme, ve středu samotného koronavirového dění. Podíleli jsme se na formulování opatření, jejich komunikaci a s nimi související ochranou zdraví zákazníků a zaměstnanců jednotlivých prodejen. To, že se podařilo zajistit zásobování lidí potravinami a obchod se nestal ohniskem nákazy, považujeme i za náš úspěch.
  3. Svět komunikace se měnil už několik let před pandemií. Tištěná média postupně ztrácejí na důležitosti, vzniká nemalé množství online formátů. V interní komunikaci se pak tištěná média téměř úplně vytratila. Rok 2020 proto nepovažuji v tomto ohledu za přelomový. Spíše se v rámci něj zužitkovaly zkušenosti z let minulých.
  4. Z pohledu zajímavosti práce je to číslo blížící se k desítce. Z pohledu ekonomického jsme si také nevedli špatně. To, co jsme ztratili na eventech, jsme dohonili na interní komunikaci, která se stává stále důležitější součástí úspěchu firem. Tak, jak to byla před časem odpovědnost specialistů komunikace, marketingu či HR, dnes se jí mnohdy zabývá vrcholové vedení firem. Jsem rád, že jim v této oblasti máme co nabídnout.
  5. Naprosto děsivá komunikace vlády týkající se opatření v souvislosti s bojem s koronakrizí. To, že to nefungovalo na jaře, by ještě šlo nějak alespoň částečně omluvit. Ale na podzimní část už žádné rozumné vysvětlení neexistuje. Pokud by takhle fungovala firma, dvě třetiny lidí by už v ní nepracovaly.

Filip Hrubý, Česká Spořitelna

  1. V oblasti externí a korporátní komunikace dramaticky osekávat náklady nemusíme, nicméně jistou optimalizaci nákladů přeci jen budeme muset realizovat. Budeme snižovat výdaje na placený obsah v tradičních médiích a zároveň přesuneme část provozních i mediálních nákladů do oblasti sociálních médií. S tím souvisí i fakt, že po mnoha letech přestaneme realizovat naší externí komunikace pouze in-house a s obsahem na korporátních profilech Spořitelny nám pomůže agentura na sociální média.
  2. Bezpochyby budeme v oblasti externí a korporátní komunikace ještě více integrovat komunikaci v tradičních a sociálních médiích. Spolupráci s influencery realizujeme především na úrovni výkonnostních, vysokorozpočtových kampani. V oblasti externí a korporátní komunikace chceme využívat zejména sílu korporátních profilů na sociálních sítích i profilů ambasadorů z řad našich zaměstnanců a členů představenstva. Chceme být efektivnější, komunikovat méně věcí kvalitněji. S tím souvisí i přesun provozních a mediálních nákladů na tvorbu obsahu a jeho promo na sítích.
  3. Bezpochyby. Jsem přesvědčen, že role tradičních medii a žurnalistů jako opinion makerů nezmizí, ale přeci jen dále klesne na úkor sociálních medii a influencerů. Na druhou stranu věřím, že méně tradičních médií nebude nutně znamenat méně kvalitní žurnalistiky, doufám naopak, že její kvalita bude růst, ať už v rámci veřejnoprávních platforem nebo v rámci nových byznysových modelů, které tradičním médiím umožní lépe monetizovat obsah, jak to ukazuje příklad amerických New York Times nebo slovenského Deníku N.
  4. Letos jsme již podruhé získali třetí místo jako PR tým roku v každoročním oceněni PR klubu a samozřejmě věříme v bronzový hattrick v roce 2021, jakkoli bychom se nebránili ani stříbru nebo zlatu!
  5. Líbí se mi lidská komunikace Rohlíku na sociálních sítích i konzistence a nasazeni s jakými na LinkedInu komunikuji čeští CEOs jako například Martin Záklasník za E.ON nebo Tomáš Vala za SIKO.
Ipsos
MAM_SOME_800x1068_cover-2025_02

MAM Exkluzivně v časopise

ROI
Jan Nízky, A+Manual
KFC Bukurešť

MAM Téma čísla

gaming_rytir_iStock_nový web-otvírák (50)
2025
Téma Ročenky 2024
Ipsos

MAM Další zajímavé čtení

WEB_normal(10)
Souboj spotů osmifinále 2024
MAM Souboj spotů 2024 finále
MAM Souboj spotů 2024 semifinále
WEB_normal(10)
Souboj spotů osmifinále 2024
MAM Souboj spotů 2024 finále
MAM Souboj spotů 2024 semifinále