Nakupování a spotřeba jsou dnes pro mnoho lidí spojené s mixem pocitů, leckdy protichůdných, vyplývá ze studie Havas Prosumer Report.
V současné době jsou nejvlivnějšími influencery a hnací silou trhu aktivní a informovaní muži a ženy, takzvaní prozumenti (prosumers). Právě s touto skupinou pracují Prosumer Reporty, lépe se tak daří rozlišovat současné a budoucí trendy. Prozumenti jsou totiž spotřebitelé, kteří jsou o několik kroků před většinovou společností. Jejich postoje slouží jako dobré vodítko pro značky, byť v Česku proběhl výzkum na menším vzorku.
Vnímání versus realita
Ukazuje se, že tito zákazníci nikdy nebyli tak schizofrenní a rozpolcení mezi spotřebou a odpovědností. Začínají si uvědomovat, že vracet lahve od piva a třídit kelímky od jogurtů asi planetu úplně nezachrání v situaci, kdy domácnosti vyhodí přes 60 procent potravin a jen v Česku se ročně vyprodukuje 28 milionů tun odpadu.
Řešení už teď vidí téměř tři čtvrtiny českých prozumentů ve snížení spotřeby, ale více než dvě třetiny jich zároveň říká, že je nakupování nových věcí činí šťastnými. Zodpovědných nakupujících je u nás tím pádem podobně jako nadprůměrných řidičů (většina se tak vnímá, ale realita je trochu jiná). Jen 16 procent dotázaných považuje odpovědné za nadměrnou spotřebu sebe samé, častěji z toho viní zbytek společnosti. Svou pozornost tak místo na vlastní chování upírají ke značkám a společnostem, u kterých nakupují a hledají hodnoty, díky nimž by se při nákupu mohli cítit lépe.
Autor je Strategic Planner ve společnosti Havas Prague.
Celý článek si můžete přečíst v časopise Marketing & Media, který vychází v pondělí 10. srpna 2020. Předplatit si ho můžete zde.