Události posledních měsíců staví malé podniky do velice nepříjemné pozice. Vzniklá ekonomická krize zasáhla tyto firmy mimořádně tvrdě. Ve Facebooku vnímáme malé podniky jako obzvlášť důležité a víme, že jsou páteří především lokálních ekonomik. V Česku u mnoha malých podniků vidíme, že se online prostředí nebojí, a že jej naopak v době krize dokázaly využít.
Ve Zprávě o stavu malých podniků ve světě, na které jsme spolupracovali se Světovou bankou a Organizací pro hospodářskou spolupráci a rozvoj (OECD), prezentujeme data, která ukazují, jak se firmy využívající Facebook, vypořádávají s krizí. Z pohledu na vybrané země střední Evropy vidíme, že české malé podniky jsou optimisticky naladěné a i přes mnohé překážky nacházejí způsoby ekonomického “přežití”.
Ze získaných globálních dat vyplývá, že více než čtvrtina podniků byla v období od ledna do května roku 2020 uzavřena. V některých zemích toto číslo dokonce přesáhlo padesát procent. Předzvěstí krize na trhu práce může být fakt, že třetina z podniků musela snížit své zaměstnanecké stavy.
Téměř dvě třetiny z podniků, které byly v době tvorby průzkumu stále v provozu otevřeně přiznaly, že jejich tržby v období pandemie klesly. V České republice tržby klesly o 62 procent u malých podniků, v Německu o 65 procent, v Polsku o 63 procent a v Maďarsku o 53 procent. Pro srovnání v Itálii až 76 procent malých podniků zaznamenalo pokles tržeb.
Nejobtížnější byla situace firem z oblasti cestovního ruchu a pohostinství, celosvětově přibližně polovina jich totiž v době průzkumu musela ukončit svou činnost (mimo jiné i z důvodu omezení spojených s virem).
Průzkum také odhalil, že období koronavirové krize se pro řadu firem neslo v duchu úplného přesunu činnosti do online prostředí. V České republice 47 procent podniků uvedlo, že čtvrtina a více jejich prodejů byla přes internet. České podniky v rámci střední Evropy v oblasti online tržeb jasně vedou. Alespoň čtvrtinu tržeb přes online získalo například v Německu jen 31 procent malých podniků, v Maďarsku 39 procent. I přesto, že současná krize vzbuzuje u malých podnikatelů a podnikatelek nejisté pocity, 71 procent českých podniků vnímá budoucnost optimisticky. V okolních zemí je to znatelně méně-v Německu jde o 58 procent firem, v Maďarsku a v Polsku lehce nad 60 procent. V Itálii vidí jen 41 procent malých podniků podnikatelské vyhlídky optimisticky.
Cesta k zotavení je stále nejistá a mnoho z podniků je přímo závislých na podpoře vlád nebo jiných institucí. Doufáme, že svítá na lepší časy a jak malé a střední podniky, tak i státní instituce vytěží z této nepříznivé situace maximum-i kdyby jen tím, že své podnikání přivedou do světa online.
Některé z vlád zasažených zemí byly schopny poskytnout alespoň malou finanční náplast, která firmám pomáhá vyrovnat se s dopady covid-19 – v době průzkumu téměř čtvrtina malých a středních podniků dostala finanční prostředky jako podporu v reakci na pandemii, většinu z nich ve formě státních dotací a půjček. Žádnou pomoc pak nebyla poskytnuta 27 procentům malých firem.
Platformu Facebook a další sesterské aplikace, jakými jsou Instagram nebo WhatsApp využívá měsíčně celosvětově více než 160 milionů podniků s cílem oslovit nové zákazníky, propagovat svůj produkt a podpořit jeho prodej. Proto jsme před nedávnem vytvořili Business Resource Hub, ve kterém se mohou podnikatelé proškolit a získávat užitečné rady a informace.