Zatímco ještě před propuknutím koronavirové krize plánovala podle průzkumu společnosti Prochazka & Partners každá pátá kancelářská firma expandovat, nyní čtvtina uvádí, že došlo ke změně plánů a naopak řeší možnou redukci pronajatých ploch.
„V kancelářském sektoru jsou nejvíce zasažené krizí B2B společnosti poskytující poradenské služby firmám, a to z celé řady oblastí od marketingu až po investice,“ říká Radek Procházka, Managing Partner společnosti Prochazka & Partners.
S tím, jak řada firem i pracovníků během koronakrize musela často nedobrovolně najet na režim home office a tento styl práce si často prvně vyzkoušeli, plánuje 75 procent firem z průzkumu zachovat větší režim home office i po odeznění současného stavu. Šestnáct procent firem jej plánuje zachovat neomezeně, třetina firem jen pro vybrané pozice, pětina plošně, ale jen na omezenou dobu (například na 4 dny v měsíci). Zajímavostí je, že pouhá tři procenta firem uvedla, že v režimu home office jim poklesla produktivita práce.
„Kromě firem, které mají jasno již dnes, je určitě mnoho těch, které nyní vyčkávají, jak se ke krizi teprve postaví. Největší dopad změn organizace práce a přehodnocení lokality či počtu pronajatých m2 kanceláří, očekáváme nejdříve na 3. čtvrtletí roku 2020, ohledně expanze či kontrakce se pak změny promítnou většinově až do roku 2021,“ dodává Procházka.
Z dřívějšího dotazování MAM mezi českými reklamními agenturami vyplynulo, že zmenšovat pronajatou kancelářskou plochu zatím nehodlají, na zahraničních trzích k tomu určitě dojde. Například Martin Sorell, šéf komunikační skupiny S4 Capital v rozhovoru pro iniciativu Marketing Agencies Action Group uvedl, že firmy si během pandemie ověřily, že není třeba, aby všichni jejich zaměstnanci seděli neustále v kancelářích. „Sami pracovníci nechtějí trávit čas každodenním dojížděním. V kancelářích chtějí být dva až tři dny nebo vůbec. Případně se ptají, proč mít vlastní kancelář, když většinu času tráví u klienta,“ dodal Sorell, který je sám připraven kancelářskou plochu redukovat. S4 Capital plánuje i revize nájemních smluv.
Několikaměsíční práce z domova s využitím moderních technologií ukázala firmám nové možnosti řízení a spolupráce mezi týmy. Pro většinu nájemníků je velmi aktuální i stránka úspor nákladů. Také z průzkumu poradenské společnosti BNP Paribas Real Estate ČR vyplynulo, že velká část firem plánuje redukci kancelářských prostor. Zvažují část svých prostor přenechat pronajímateli nebo se chystají 15 až 20 % prostor podnajmout jiné společnosti. Proměna fungování firem se odráží i na požadavcích nájemců na developery nebo vlastníky kancelářských nemovitostí. Jak ukázal průzkum, prioritou je flexibilita nájemních podmínek. Nejen v možnosti upravovat velikost užívané plochy, ale také v délce a parametrech pronájmu. Namísto dosud obvyklých sedmi až deseti let nájemci trvají na tříletých, maximálně pětiletých kontraktech. Firmy tím předcházejí dalším změnám na trhu.
„Nové prostory momentálně hledá méně subjektů než před Covid-19. Trh však nezamrzl. Sami řešíme několik podnájmů a renegociací, kdy firmy od stěhování občas odrazuje nejen stálý nedostatek kvalitních prostor na trhu, ale i stále se zvyšující cena stavebních prací spojených s úpravou interiérů,“ dodává Lena Popova, vedoucí týmu Office Agency BNP Paribas Real Estate ČR a Slovensko.