Reklama
Megaboard

Zemřela Jitka Vysekalová, velká osobnost českého marketingu a výzkumu

Zakladatelka a čestná prezidentka České marketingové společnosti, pedagožka a autorka mnoha výzkumů a knih Jitka Vysekalová zesnula v 83 letech.

Zprávu o úmrtí Jitky Vysekalové potvrdila Česká marketingová společnost (ČMS) v úterý 23. července. „Všichni, kdo jsme Jitku Vysekalovou znali, tak jsme obdivovali její energii, neutuchající šarm a moudrost, stejně jako její milou povahu. Už zůstane s námi jenom ve vzpomínkách,“ uvedla společnost na svém Facebooku.

Právě Českou marketingovou společnost Vysekalová založila a dlouhé roky vedla z pozice prezidentky. Poté, co ji ve funkci vystřídal Tomáš David, zastávala roli čestné prezidentky. Hlavního výboru ČMS se účastnila ještě koncem června.

Zároveň byla zakladatelkou a autorkou rozsáhlého kontinuálního výzkumu Češi a reklama, který vychází od roku 1993. „V letošním roce proběhla již 41. vlna tohoto šetření. V prvních letech byl výzkum realizován vícekrát ročně, takže teoreticky jsem se mohla s některými novináři setkat již po čtyřicáté první. Základní výzkumné otázky zůstávají stejné, ale postupně zařazujeme aktuální témata odpovídající vývoji a významu reklamy nejen jako součásti marketingového mixu, ale i jako důležitého společenského jevu,“ uvedla Vysekalová, když v únoru představovala aktuální výsledky.

Lidé, kteří se s Vysekalovou znali, často zmiňují její životní elán. „Těch 83 let se může zdát jako poměrně vysoký věk, ale mohla by tu být dalších dvacet let a pořád by byla české marketingové scéně velmi užitečná,“ říká pro MAM například výzkumník Jan Herzmann, který s Vysekalovou napsal několik knih a byla mu šéfovou i kolegyní v ČMS. „Troufám si říct, že byla moje velká kamarádka a zpráva o její smrti mě opravdu velmi zasáhla. Byla to dáma s velkým D, mimořádně aktivní,“ dodává ještě.

Vysekalová se narodila v roce 1941 v Brně. Absolvovala Filozofickou fakultu Univerzity J. E. Purkyně v Brně, doktorát získala na Fakultě sociálních studií Masarykovy univerzity v Brně a docenturu na Vysoké škole báňské v Ostravě. Sama také přednášela na VŠE Praha, VŠKK Praha, UTB Zlín a dalších školách i odborných konferencích.

„Ve svém pedagogickém působení byla stále aktivní, ještě nedávno mi vyprávěla, že se jí studenti ptali, jestli je skutečně ‚ta‘ Vysekalová, která napsala učebnice, podle kterých se učí,“ říká pro MAM Hana Huntová, výkonná ředitelka sdružení výzkumných agentur SIMAR, na jehož akci Vysekalová byla ještě zhruba před měsícem. „Kdo nás teď bude tmelit? Jitka měla vzácnou vlastnost. Dokázala lidi spojovat. Její svět byl laskavý, plný vzájemné úcty a milých lidí. Tak si ji budu i pamatovat,“ dodává Huntová.

Vysekalová po studiích pracovala mimo jiné v 70. a 80. letech minulého století v zahraničním oddělení Ústředního ředitelství Československého filmu Praha, a je tak podepsaná pod propagačními materiály československé kinematografie. Marketingu se samozřejmě věnovala i po revoluci, vedle České marketingové společnosti měla mezi lety 1994 a 2002 vlastní společnost Marktest zaměřenou na kvalitativní psychologický výzkum trhu. Pak byla nezávislou konzultantkou. Působila v Asociaci psychologů trhu, v Evropské společnosti pro výzkum trhu a veřejného mínění (ESOMAR) či Českomoravské psychologické společnosti.

„Když jsem ji naposled nedávno potkala na akci SIMAR v parlamentu, byla plná elánu a života. Vyžádala si od mých mladých kolegyň z Kantaru ukázku, jak se dá testovat reklama pomocí AI, a říkala mi, jak je fascinující, kam se náš obor posouvá. Byla šarmantní, plná zájmu o obor, ale hlavně o život,“ uvádí pro MAM Petra Průšová, CEO výzkumné agentury Kantar, a dodává: „Paní Jitko, máte můj hluboký respekt za vše, co jste pro marketingový výzkum udělala. Děkujeme za inspiraci a upřímnou soustrast rodině a pozůstalým.“

Vysekalová publikovala v odborných periodikách a jak již bylo zmíněno, je autorkou mnoha knih o marketingu, psychologii a výzkumu. Jsou mezi nimi například: Analýza image, Základy marketingu, Základy psychologie trhu, Slovník základních pojmů v marketingu a managementu, Psychologie reklamy, Psychologie, Marketing, Reklama: jak dělat reklamu, Chování zákazníka: jak odkrýt tajemství „černé skříňky“, Emoce v marketingu: jak oslovit srdce zákazníka nebo Image a firemní identita.

„Sepsali jsme spolu dvě knížky, které se myslím povedly. Jitka byla profesionál, s kterým se dobře pracovalo. Co slíbila, splnila,“ vzpomíná pro MAM Jiří Mikeš, bývalý prezident Rady pro reklamu i dlouholetý ředitel Asociace komunikačních agentur, a dodává: „Znal jsem ji dlouhá léta, byla to výborná kamarádka.“

Ipsos
MAM_SOME_800x1068_cover-2025_02

MAM Exkluzivně v časopise

ROI
Jan Nízky, A+Manual
KFC Bukurešť

MAM Téma čísla

gaming_rytir_iStock_nový web-otvírák (50)
2025
Téma Ročenky 2024
Ipsos

MAM Další zajímavé čtení

WEB_normal(10)
Souboj spotů osmifinále 2024
MAM Souboj spotů 2024 finále
MAM Souboj spotů 2024 semifinále
WEB_normal(10)
Souboj spotů osmifinále 2024
MAM Souboj spotů 2024 finále
MAM Souboj spotů 2024 semifinále