Zakladatel agentur Kaspen a Yinachi, který stál za legendárním vánočním spotem Kofoly, skonal po dlouhé nemoci.
V úterý 1. listopadu po dlouhé nemoci zemřel Robert Peňažka, legendární reklamní stratég, zakladatel agentury Kaspen a majitel studia Yinachi. Redakce časopisu Marketing & Media vyjdadřuje nesmírnou lítost všem pozůstalým, blízkým a přátelům, kolegům a všem lidem z oboru reklamy. Budete nám chybět, Roberte.
„Největší adman, vizionář. Velkej konkurent. Skvělej kluk, kamarád. Říkal mi ‚bílej balkánec‘, jako že mám horkou krev. Je mi strašně,“ uvedl Petr Havlíček ze Zaraguzy, který jako první redakci MAM o smutné události informoval. „Byl to frajer, co si uměl jít za svým. Moc jsem ho obdivoval, upřímně,“ dodal.
„Jeho vzácný talent táhl nás ostatní. Ale hlavně to byl super kámoš,“ napsal MAM do zprávy Petr Topinka, který s Robertem Peňažkou spojil profesní cestu například v platformě Future Bakery, který Peňažka založil s Jaroslavem Círem už v roce 2011 a který byl jen jedním z mnoha jeho známých projektů.
„Ta zpráva mě dnes hluboce zasáhla. Měl jsem Roberta vždycky hrozně rád jak lidsky, tak pracovně. Pracovně byl pro mě polobohem a velkým géniem. Chodit s ním na prezentace byl čistý koncert, který si užíváte od začátku do konce a vždy se na něj těšíte. A ten rozhled! Nikdy jsem nepotkal nikoho s takovým přesahem,“ napsal redakci Ondřej Roček, který s Robertem Peňažkou do loňského října pracoval v agentuře Yinachi. „Otevřené srdce, šarm a obrovské charisma. To je a bude pro mě jinači Robert,“ dodal Roček.
Robert Peňažka se narodil bulharské matce a slovenskému otci, vyrůstal v Sofii a v New Yorku, usadil se v Praze. Původně studoval práva, ale nakonec skončil u reklamy, které se věnoval třicet let. Začínal v reklamní agentuře Mark BBDO, v roce 1993 angažmá změnil, odešel k Josefu Havelkovi a devět let zakotvil v Leo Burnett Praha. Jako uznávaný stratég a v posledním roce působení i výkonný ředitel dostal agenturu mezi 50 nejkreativnějších agentur na světě.
V roce 2001 Leo Burnett opustil a se Zdeňkem Kašparem založil agenturu Kaspen, spolupracoval například se značkami Oskar, Budvar a Kofola, pro niž vytvořil mimo jiné legendární vánoční spot, který se v televizi pravidelně vysílá od roku 2003.
„U Kofoly vůbec nebyl záměr vytvořit legendární kampaň, ale záměr byl přijít s dobrou vánoční kampaní. To je ta hlavní ingredience. Když to uděláš dobře, tak se ti to vrátí a má to šanci stát se legendou,“ vzpomínal Peňažka v podcastu MH Minutes v roce 2020.
Po sedmi letech v Kaspenu odešel, aby mohl založit studio Yianchi, jehož majitelem zůstal. Agentura se zaměřuje na značkový obsah a propojování byznysu s uměním, vzděláváním, zábavou a společenskou odpovědností. Spolupracuje například s Pivovary Staropramen, Zoot či J&T.
Robert Peňažka nám posledních 20 let pomáhal utvářet značku J&T. Pro řadu z nás byl nejen spolupracovník a součást rodiny J&T,ale především kamarád a parťák a hrozně chytrej kluk,se kterým byla radost si povídat a poslouchat jeho brilantní myšlenkové pochody a překvapivá spojení.
— Stepan Aser (@StepanAser) November 1, 2022
„Robert Peňažka nám posledních 20 let pomáhal utvářet značku J&T. Pro řadu z nás byl nejen spolupracovník a součást rodiny J&T, ale především kamarád a parťák a hrozně chytrej kluk,“ uvedl mimo jiné v reakci na dnešní smutnou událost na svém profilu na Twitteru Štěpán Ašer, CEO J&T banky, a dodal: „Jsem rád, že jsem Roberta potkal a že se potkal s J&T. Bude nám to potkávání s Tebou chybět a Ty mi budeš chybět, kámo. Roberte, díky & díky.“
Pod hlavičkou Yinachi pak vzniklo také několik knih. Spolu s Vladimírem 518 vydali působivou dnes už kultovní trilogii Kmeny, která mapovala předrevoluční i dnešní městské subkultury. Pak v roce 2019 následovala kniha Jedna čtvrť Letná. Ta si dala za cíl představit sousedské osobnosti, které tvoří skutečnou Letnou jako provázanou síť osobních vztahů.