Do 30. ročníku vstupuje prestižní kreativní soutěž s novými trofejemi, kategoriemi, webem i hvězdnou porotou.
Nejprestižnější česká soutěž kreativity v komerční komunikaci a designu ADC Czech Creative Awards po roční pauze otevírá 30. ročník zveřejněním zbrusu nové přihlašovací aplikace na webu adcawards.cz. Na ní budou už 9. ledna spuštěny early birds registrace, standardní termín přihlášek se pak rozběhne na začátku února a skončí 28. února 2023.
„Jubilejní ročník přináší spoustu novinek. Opravili jsme pro něj všechny neduhy, které jsme vnímali v minulých letech,“ říká David Suda, předseda Art Directors Clubu (ADC), který soutěž pořádá.
Nový web poskytuje všechny informace o soutěži na jednom místě, včetně podmínek, popisu kategorií, samotné registrace a také galerie všech v minulosti přihlášených prací. Původní web (adc-czech.cz) se bude nadále věnovat ostatním aktivitám českého Art Directors Clubu.
Vítězné práce soutěže stále získávají možnost zúčastnit se evropského kola ADC*E Awards, které se letos konaly bez české účasti.
Nové kategorie
Jednou z nejvýraznějších změn 30. ročníku soutěže je nový systém kategorií. Doznaly výrazné reorganizace, aby co nejlépe odrážely aktuální trendy na světových soutěžích a zároveň řešily některé pravidelně se opakující debaty při zasedání porot.
Nově se kategorie rozčleňují do pěti skupin: Advertising, Engagement, Experience, Business creativity a Craft. Každá má několik kategorií, například v Business creativity se oceňuje Cost-efficient solution, tedy řemeslně kreativní práce dělající dojem i bez vysokého rozpočtu; dlouhodobá práce pro značku v kategorii Brand building; práce která vytvořila či inovovala produkt nebo službu a pomohla tím nově definovat značce pozici na trhu v kategorii Business trandformation; nebo v kategorii Creative Effectivness jež ADC oceněná práce, která ale vytváří hodnotu v dlouhodobém horizontu.
Nová podoba kategorií vychází z více než rok trvající interní debaty v rámci ADC, doplněné o konzultace s dalšími významnými osobnostmi oboru. Mentorem přihlášek se pro letošní rok stal Martin Svetlík, který proces nastavení nových kategorií vedl na straně ADC a dokáže tak doporučit nejvhodnější kategorie pro přihlašované práce.
Mezi speciálními oceněními je pak Grand Prix za nejlepší kreativní počin, Grand Prix Craft za nejlépe řemeslně zvládnutou kampaň, tradiční Zlatý ohníček pro výjimečnou osobnost reklamního byznysu a Client of the Year pro tým klientů, jehož přihlášené práce pro značku nebo značky mají největší kreativní dopad. V předchozím ročníku se klientem roku stala Česká spořitelna, nejvíce ocenění získala DDB Prague, ale Grand Prix nakonec uděleno nebylo.
Už bez louskáčků
Jubilejní 30. ročník klub rovněž využil ke změně trofeje. Po třičtvrtě roke hledání a tvorby prototypů ve finále zvítězil facelift původní ceny. Autor Louskáčka, Daniel Gonzáles, mu ponechal tradiční tvar, ale vtiskl ho do nového materiálu – porcelánu s luxusní bílou glazurou, která v sobě nese 3D otisk loga českého Art Directors Clubu. Na vývoji se podílel člen ADC Lumír Kajnar.
Hlavním důvodem pro změnu byla byla podle ADC snaha najít lehčí, praktičtější, ale také ekologičtější a lokálně produkovaný materiál, což se podařilo díky spolupráci s pražským studiem Hlinotéka. Klub zároveň varuje před snahou použít novou trofej jako louskáček na ořechy, jak bylo historicky zvykem. Ač podoba trofeje zůstává stejná, nový materiál má završit roky probíhající odklon od pojmenování Louskáček.
Jako poslední novinku 30. ročníku slibuje ADC výjimečně hvězdnou porotu, složenou z těch nejlepších kreativců na trhu. Tu však klub představí až na začátku roku 2023.
Slavnostní ceremoniál pak proběhne na přelomu dubna a května. Termín soutěže se tak po dvou ročnících výrazně ovlivněných covidem vrací na svoje tradiční místo v soutěžním kalendáři.