Reklama
Megaboard
Search
Close this search box.

Veronika Munk: Jak udržet nezávislé médium v autoritářské zemi?

Maďarsko nepatří mezi evropské premianty v demokratickém přístupu k médiím. Řada nezávislých titulů zanikla kvůli represím vládní strany Fidesz, jež zcela ovládla veřejnoprávní média.

V červenci 2020 byl odvolán šéfredaktor největšího online deníku Index.hu, což v redakci vyvolalo zemětřesení: odešlo více než 80 novinářů včele se zástupkyní šéfredaktora Veronikou Munk.

Pouhých devět týdnů po tomto třesku bývalý redaktoři Index.hu založili nové internetové médium Telex, které dnes patří k největším nezávislým médiím v zemi. Jak se jim to podařilo? „Spolehli jsme se na crowfunding. Máme 600 tisíc podporovatelů, dostali jsme asi jeden milion euro od čtenářů. Nechtěli jsme žádat o peníze u oligarchů. Věřili jsme, že se najde dost lidí, co budou chtít podpořit nezávislou žurnalistiku,“ popisuje Veronika Munk, která za největší problém Telexu nepovažovala shánění peněz na jeho provoz, ale fakt, že se s jeho novináři vládní politici vůbec nebaví.

Reklama
ČEZ

„Když jsem před 20 lety začínala jako novinářka, stačilo položit otázku a politici nám odpovídali. Dnes to už takto v Maďarsku nefunguje,“ konstatuje Munk. Politici se baví pouze se státními nebo státem podporovanými médii. Jestliže v roce 2006 se Maďarsko umístilo na devátém místě celosvětového žebříčku zemí se svobodou tisku, letos je už na 85. místě ze 180. „V Maďarsku máme pouze vládě nakloněná a nezávislá média. V posledních letech se začalo objevovat stále více médií, co nechtějí mít nic společného s politickými kruhy. Nekritická média jsou financována z veřejných prostředků, nezávislá jsou podfinancována a ještě navzájem si konkurují, takže to mají těžké,“ říká Veronika Munk.

Když se i inzerenti bojí vládní strany

Ne každý inzerent se chce vidět ve vládě nenáviděném médiu, takže financování redakcí je složité. Proto je crowfunding a zpoplatnění obsahu v podstatě jedinou cestou, jak se udržet při životě. U státních a vládou podporovaných médií se bezskurpulózně objevují naprosto shodné články se stejnými titulky i fotografiemi. „Propagují je na Facebooku ve stejnou dobu se stejnými obrázky. Ovlivňují situaci před volbami,“ stěžuje si Munk. „Našim každodenním problémem je přístup k informacím. Novináři ještě nekončí ve vězení, ale náš život je stále složitější. Přes 10 let nám premiér Orbán neposkytuje žádné odpovědi.“

Podle většiny Maďarů svoboda médií v zemi neexistuje, i když Fidesz na to má podle Veroniky Munk trochu jiný názor. Není divu, že hlad po médiích, jako je Telex, je mezi čtenáři obrovský. Telex vydává denně 70 článků, o víkendu okolo 60 a má pobočky ve všech větších maďarských městech. Vydává i anglickou verzi, aby dostal nezávislé zpravodajství z Maďarska i do zahraničí. „V podstatě naplňujeme funkci média veřejné služby ve společnosti. 91 % našich donátorů souhlasí s naší vizí nezávislého tisku,“ říká Veronika Munk, která doufá, že se Telex jednou dočká chvíle, kdy mu maďarský premiér bez problému odpoví na jakýkoli dotaz.

Reklama
Know
Reklama
Know
Reklama
ČEZ Vánoce
Ipsos
MAM_SOME_800x1068_cover-49

MAM Exkluzivně v časopise

Michal Šlechta a Michal Bubeníček, POPAI Forum 2024
Vstupní body do kategorie
LiDay 2024

MAM Téma čísla

WEB_normal(1)
iStock - efektivita - sto procent -nový web-otvírák (13)
ctv
Ipsos

MAM Další zajímavé čtení

Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)
Otvirak web – 1440x400(46)
Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)
Otvirak web – 1440x400(46)