Reklama
Megaboard
Search
Close this search box.

Braňme se toxickému vlivu sociálních sítí, vyzývá Jeremy Iggers

Žijeme v době, kdy si editoriální politiku médií uzurpovaly algoritmy sociálních sítí, které se snaží vyburcovat uživatele k co největší aktivitě a konfliktům. Sociální sítě tak mají toxický vliv na celý demokratický diskurs, míní americký publicista Jeremy Iggers, autor známé knihy Dobrá zpráva, špatná zpráva a další s řečníků na M&M Stage konference Forum Media 2022.

Digitální revoluce podle Iggerse narušila tradici novin a pro publikum se nástupem internetu otevřelo nepřeberné množství obsahu. „Nástup sociálních médií vedl k poklesu důvěry v tradiční média u republikánů, zatímco demokraté si důvěru v média zachovali,“ popsal vývoj několika uplynulých let na americkém mediálním trhu. Facebook coby nejsilnější sociální síť začala určovat agendu a podněcovala ke konfliktům. Rapidně vzrostl počet diváků republikánsky zaměřené zpravodajské televize Fox News v prime time.

„Lidé tráví na internetu spoustu času, většinu bdělého stavu jsme připojeni k nějakému digitálnímu médiu a ta mezi sebou soupeří o naši pozornost. Dříve jsme vysedávali u televize, nyní máme digitální média neustále sebou v našem smartphonu,“ konstatoval Jeremy Iggers.

Reklama
ČEZ

Američané podle nejnovějších dat tráví na sociálních sítích asi dvě hodiny denně. „Facebook byl zpočátku brán jako skvělá věc, která propojuje a přispěje k větší demokracii. Nakonec se ukázalo, že to bylo trochu jinak. Lajkování příspěvků přispělo k určitému soutěžení uživatelů. Kdokoli mohl zaútočit na kohokoli. Je to jako by tyto platformy vydaly miliony pomyslných pistolí a uživatelé z nich začali střílet. Sociální média se tak stala nebezpečným a ošklivým prostředím,“ míní Iggers.

Algoritmus nenahradí kvalitní editory

Nový algoritmus pro lajky, který nasadil Facebook, podporoval upřednostňování příspěvků, které ještě víc rozdělovaly společnost. První rok po zavedení tohoto algoritmu se návštěvnost Facebooku v USA zvýšila o 50 procent. „Cílem bylo vytvářet rozkol a zlo mezi lidmi. Vytvořila se taková virtuální realita. Demokracie ale nemůže existovat bez toho, aby existovala nějaká společná realita,“ domnívá se Jeremy Iggers. „Čím více času trávíte na sociálních médiích, tím více jste vystavováni reklamě a individualizovanému obsahu, hodně se to podobá Matrixu. Je důležité uvědomit si hrozbu, kterou představuje kapitalismus vlastnící sociální média.“

Zatímco evropské politické elity si to uvědomují a EU začala myslet na ochranu soukromí uživatelů sociálních sítí, v USA se touto otázkou nikdo kompetentní seriózně nezabývá. „Sociální sítě mohou sehrát důležitou roli při sdružování různých komunit, ale zároveň dávají prostor i marginálním názorovým proudům. Novináři by neměli přikládat stejný čas a prostor zástupcům takových skupin,“ varuje Jeremy Iggers, který na Foru Media připomněl svoje české kořeny a minulost svojí široce rozvětvené rodiny.

Reklama
Abovalve
Reklama
ČEZ Vánoce
Reklama
ČEZ Vánoce
Ipsos
MAM_SOME_800x1068_cover-49

MAM Exkluzivně v časopise

Michal Šlechta a Michal Bubeníček, POPAI Forum 2024
Vstupní body do kategorie
LiDay 2024

MAM Téma čísla

WEB_normal(1)
iStock - efektivita - sto procent -nový web-otvírák (13)
ctv
Ipsos

MAM Další zajímavé čtení

Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)
Otvirak web – 1440x400(46)
Action
Miloň Čepelka, Kitl
Effie_novy-web-otvirak (2)
Otvirak web – 1440x400(46)