Správa Pražského hradu a Czechdesign zahájily 13. ledna soutěž na novou vizuální identitu Hradu, otevřenou pro grafické designéry.
Hlavním cílem soutěže je vytvoření nadčasového a funkčního vizuálního systému, který umožní symbolické spojení všech subjektů souvisejících s Pražským hradem, a zároveň bude respektovat jejich odlišné potřeby a funkce.
Vizuální proměnou projde značení památek v areálu Pražského hradu, grafika expozic i všech kulturních akcí, komunikace v tištěné podobě i v online prostředí, ale také prezentace Hradu směrem k odborné veřejnosti a tuzemským či zahraničním návštěvám.

„Pražský hrad má bohatou historii a řadí se mezi naše nejvýznamnější památky. Dlouhodobě se však potýká s nejednotnou, a především nedostatečnou grafickou výbavou. Nový vizuální systém má sjednotit vizuální prezentaci a zároveň být nadčasový, srozumitelný a důstojný. Hrad by měl široké veřejnosti představit nejen jako významnou českou památku, ale rovněž jako sídlo prezidenta republiky,“ popisuje motivaci k vyhlášení soutěže ředitel Správy Pražského hradu Pavel Vyhnánek.
Soutěž je koncipována jako otevřená, prvního kola se mohou zúčastnit všichni zájemci z oboru bez nutnosti prokazování předešlých referencí. Do druhé fáze postoupí až pět návrhů, které budou hodnoceny porotou složenou ze zástupců vyhlašovatele a odborníků: grafické designérky a pedagožky Kristiny Fišerové, typografa Radka Siduna, grafického designéra a zakladatele studia Side2 Tomáše Machka a grafického designéra a typografa Filipa Blažka. Organizaci soutěže zajišťuje Czechdesign.
První kolo má uzávěrku 6. března 2025. Detailní podmínky jsou zveřejněny na stránce soutěže. Vítěz vytvoří vizuální identitu pro Pražský hrad, Kancelář prezidenta republiky i Zámek a oboru v Lánech.
Logo Správy Pražského hradu bylo vytvořeno počátkem 90. let, do současné, a stále využívané podoby, bylo upraveno v roce 1999.