Pokud to s marketingem myslíte vážně, rozhodně by vaší pozornosti neměl uniknout film od organizátorů brněnského Marketing Festivalu.
Sál pražského kina Dlabačov se v úterý 22. října večer zaplnil českými marketéry. Spojovala je jedna věc – zvědavost. Nikdo se už nemohl dočkat, až uvidí, co se povedlo Jindřichu Fáborskému a jeho kolegům Janu Kosterovi (režie) a Adamu Francouzovi (kamera a střih) natočit v průběhu uplynulých čtyř měsíců.
Film začal rozhovorem s Markem Ritsonem a následně se s ním střídalo šest dalších protagonistů a představovalo svůj pohled na dnešní marketing. Po 86 minutách, které byly občas vyplněné i smíchem z publika, se v sále rozezněl potlesk.
„Doufám, že v tom vidíte i něco pozitivního. Že snad aspoň někdo tady tuší, co je to marketing. Dokument začínáme tím, že to nikdo neví, a nakonec i končí tím, že to lidé nevědí… Ale politika je taky taková disciplína, kde málokdo umí říct, jak se to má správně dělat, co to má vlastně být,“ řekl MAM bezprostředně po premiéře Jindřich Fáborský, který stojí rovněž za brněnským Marketing Festivalem, jehož konání připadá v roce 2025 na 30. dubna.
Právě na něm budou moci účastníci spatřit na vlastní oči i některé z aktérů nového dokumentu. „Line-up je už z velké části hotový. Určitě zde vystoupí Mark Ritson, Zoe Scaman, Jes Scholz i Tom Roach. Ale upřímně, teď jsem zvědavý, co vyvolá ten náš dokument. Protože bych ho rád poslal některým lidem, které máme v hledáčku. A třeba si řeknou, že by s těmi našimi protagonisty chtěli být na jedné palubě,“ prozrazuje Fáborský.
Na otázku, zda počítali s tím, že se budou respondenti přes kameru navzájem špičkovat, hlavně tedy Byron Sharp a Mark Ritson, Fáborský uvedl, že spousta narážek se do finálního dokumentu vlastně ani nedostala. „A celkově, když to teď vidím, tak bych nějaké pasáže vystřihl. Ale už nebyl čas… potřeboval bych na to tak půl roku.“
Pro Jindřicha Fáborského byl dokument nejtěžší z pohledu manažerského. „Musel jsem to vymyslet, zadat, zaplatit, domluvit spíkry… a pak už jsem jen nechal kluky pracovat a dohlížel na to. A i pak bylo neuvěřitelný množství technických diskusí, protože kluci jsou fakt perfekcionisti,“ uvedl Fáborský. Při natáčení samotném žádné velké potíže neměli. „Náročná byla snad ta obrovská zodpovědnost vůči protagonistům. Hlavně u Byrona Sharpa. Ale současně to bylo všechno velice nabíjející – dávalo mi to energii, pozitivnější pohled na náš obor. A taky mě dost uklidňovalo pomyšlení, že něco jako ‚evidence-based‘ marketing funguje. I když to nemusí být úplně ze sta procent dokonalá cesta, ukazuje, že některými věcmi se už nemusíme zabývat. Že prostě když roste značka a její dosah, roste množina zákazníků i jejich loajalita.“
Dokument natáčel český tým v Londýně, ale cestoval také do Austrálie. Celkově natočil devět hodin rozhovorů. Největší podíl výstupů mají ve filmu:
- profesor Byron Sharp, ředitel Ehrenberg-Bassova Institutu
- Mark Ritson, zakladatel Marketing Week Mini MBA
- Zoe Scaman, zakladatelka strategického studia Bodacious
Ale diváci se mohou těšit také na další rozhovory, postupně promlouvají také:
- Jes Scholz, marketingová konzultantka a zkušená marketérka v oblasti médií a onlinu
- John James, zakladatel platformy Hybrency
- Tom Roach, viceprezident pro brandovou strategii v Jellyfish
- Steffen Saemann, marketingový ředitel Tchibo CZ & SK
Tvůrci se scénářem zaměřili na tři hlavní okruhy témat: hledání receptu na vzdělávání marketérů v dnešní době, rozpory v marketingových teoriích a v klíčových otázkách odvětví a samozřejmě hledání odpovědí na ně a také se zamýšlí nad budoucností celého oboru. Po kinopremiéře bude následovat také YouTube premiéra, a to 24. října v 19 hodin. Při této příležitosti bude spuštěn také web dalšího ročníku Marketing Festivalu.