S částí klientů se rozloučí skoro polovina agentur, je to čtyřikrát více než loni, zjistila agentura NMS Market Research ve studii pro APRA.
Průměrné výnosy i příjmy agentur rostou, a to rychleji než inflace. Zároveň stávající rok 2024 vidí agentury pozitivně: 52 procent agentur očekává z pohledu trhu lepší výsledky. Zjištění přinesl průzkum NMS Market Research, který agentura realizovala na přelomu letošního května a června pro Asociaci public relations agentur (APRA).
Ke zdražení služeb přistoupily agentury loni ve stejné míře jako v předchozím roce. V roce 2022 docházelo ale častěji k výraznějšímu zdražení o více než 10 procent. Dále budou ceny růst jen mírně, čtyři z deseti agentur ceny zachová, šest z deseti je zvýší, ale ve většině případů jen do desíti procent. Nad deset procent plánují zvýšit ceny jen čtyři procenta agentur.
Problém je pro agentury fluktuace zaměstnanců. V loňském roce se týkal více než tří čtvrtin agentur. V roce 2022 to bylo výrazně méně (55 %). Pozitivní zprávou je, že zájem o práci v agentuře loni mírně rostl.
I když 72 propcent agentur očekává zvýšení mezd zaměstnanců, období výrazného růstu mezd je minulostí: nejčastěji (64 %) očekávají mírný růst mezd do 10 procent. V roce 2023 rostly mediánové mzdy pouze u vyšších pozic („managing director“ o 14 % a „account manager“ o 8 %).
V rámci PR má stále největší potenciál „segment media relations“ (64 %). Letos agentury očekávají nárůst v oblastech sociální média a vedení komunit (48 %), ale i v oblasti insight a plánování (28 %). Poptávka po insight a plánování bude dokonce 3,5krát vyšší.
Agentury očekávají trendy v oblasti využívání umělé inteligence (68 %), důraz na společenskou odpovědnost (60 %) a důraz na lidský přístup (56 %).